Heerlijke actiethriller

Wat een lekker-leesbare actiethriller! Het verhaal en de schrijfstijl maken dat je door blijft lezen. Frank weet dit spannende verhaal goed op te bouwen met twee verhaallijnen, die zich met sterke cliffhangers afwisselen en blijven boeien. De personages spreken tot de verbeelding en zijn personen waar je graag over leest en meeleeft. Ik vind ook de beschrijvingen van het landschap goed en treffend en waande me in Noorwegen en Zweden.

Tom Brandt is oud-marinier en fotograaf bij National Geographic. Hij komt in Noorwegen aan om de vermiste IT-specialist Laurens Olthoff te zoeken. Is Laurens gewoon in de bergen gaan klimmen en verdwenen? Of heeft zijn verdwijning te maken met de geheime Amerikaanse basis in het Noorse plaatsje? De speurtocht van Tom brengt hem meteen in gevaar en hij heeft zijn marine-expertise nodig om te overleven. Daarnaast moet hij alle zeilen bijzetten om het mysterie rondom Laurens te ontdekken.

Het boek begon wat technisch over IT en firewalls, wat inleidend was voor de materie waar Martijn voor staat. Echter zodra je met Tom landt in Noorwegen, zit je in het verhaal en wil je dit boek niet meer wegleggen. Er zit ook humor in dit boek. Zo moest ik lachen om de tube tandpasta waar je de lucht van doodsangst uit je mond niet mee weg krijgt (p.179). Ook een Laurens die offline gaat en dat vergelijkt met een digitale ijstijd (p.94) vond ik treffend. Van de radar is prima als stand-alone te lezen, al is Schokgolf ook een aanrader.

Meer recensies van Heleen van der Velde