Mooie biografie van een geweldige clubvoetballer

Henk Dröge 20 oktober 2023
Aad Mansveld, boegbeeld van ADO, FC Den Haag en ADO Den Haag in de periode eind jaren 60 tot begin jaren 80.. In zijn carriere maakte hij twee korte uitstapjes naar Feyenoord en FC Utrecht, maar Aad maakte eigenlijk alleen furore in het shirt van ADO (Den Haag). Normaal gesproken een speler die goed zou zijn voor 6o interlands, maar hij had in zijn beginjaren Rinus Israel voor zich en later Ajacieden. Bovendien zagen de bondscoaches het niet in hem zitten en als hij wel was uitverkoren speelde hij verkrampt. . Het boek is een mooie weergave van de voetballoopbaan van Aad, maar ook hoe hij privé met alles omging. Ooit zag ik Mansveld in het Groningse Oosterpark spelen tegen GVAV en later FC Groningen en ik heb hem wel eens verfoeid, want hij was een kei van een verdediger die mijn favoriete club dwarszat.
Op blz 50 staat een foutje. ADO verloor een bekerfinale van Sparta maar dat was niet door een doelpunt van Ole Fritsen. Deze Deen speelde bij GVAV. De doelpuntenmaker was Ole Madsen, maar het zij de auteur vergeven.

Meer recensies van Henk Dröge