Big Brother is watching you

Henri 28 september 2020
De schrijver Frank van Zwol (1963) is zelf niet vies van een spannend reisavontuur. Regelmatig gaat hij naar verlaten gebieden om te survivalen. De opgedane ervaringen verwerkt hij in zijn boeken, waaronder de Tom Brandt-thrillers. ‘Van de radar’ is de opvolger van ‘Niemandsland’ en ‘Schokgolf’.

Hoofdpersoon in ‘Van de radar’ is Tom Brandt, oud-marinier en natuurfotograaf voor National Geographic. Eigenlijk doet hij opdrachten voor de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. In dit boek reist hij naar het Noorse Bodø. Hij zoekt Laurens Olthoff, een verdwenen hacker en cybersecurity-expert.

Tom’s aanwezigheid is absoluut ongewenst. De NSA (National Security Agency) die in Noorwegen geen strobreed in de weg gelegd krijgt, is niet van hem gediend. Hij krijgt wel hulp van een plaatselijke politieagente en de Nederlandse vriendin van Laurens.

Het boek is opgebouwd uit niet al te lange hoofdstukken. Er zijn verschillende invalshoeken. We volgen de speurtocht van Tom naar Laurens en gaandeweg het boek ontdekken we wat er met Laurens is gebeurd. Aan het einde van het boek komen de twee tijdlijnen bij elkaar, in een explosieve finale. Knap hoe Van Zwol de spanning vasthoudt én opbouwt.

De schrijver wisselt beschrijvingen af met dialogen. Zijn schrijfstijl is direct, met humor en oog voor detail. De beschrijvingen van de actie-scènes zijn erg goed gedaan. De natuurbeschrijvingen zijn authentiek. Van Zwol is dan ook niet voor niets een gids, zoals de boekomslag ons vertelt. Ook de personages in het boek zijn prettig om te volgen, al komen de Amerikanen er bekaaid af.

Interessant en actueel is het ook het thema digitale spionage. Van Zwol toont aan hoe onvrij we zijn in dit deel van de wereld. Big Brother is watching you. Hij vermengt fictie met de ware gebeurtenissen rondom Arjen Kamphuis. Een Nederlandse hacker die spoorloos verdween.

‘Van de radar’ is actueel, spannend en goed geschreven. Vier sterren!

Meer recensies van Henri