De strijd tussen goed en kwaad begint...

Her_Fading_Words 22 februari 2023
Ik lees af en toe wel eens een boek van Vlaamse of Nederlandse bodem. Dat er in de Lage Landen heel wat verborgen talent te vinden is, werd me nog maar eens duidelijk toen ik 'Steen der Schaduwen' van M.C. Pallada las.

'Steen der Schaduwen' is het eerste boek in de 'Sleutels van het Lot'-reeks. Het verhaal gaat over Myra, een kroonprinses, wier koninkrijk, Auradya, bezet wordt door hertog Mandrius. Myra en haar twee troonbeschermers, Stefan en Or, zijn ondergedoken, maar door een foutje van een magiër weten ze twintig jaar lang niet meer wie ze zijn. Wanneer het lot hen opnieuw samenbrengt en hun herinneringen terugkeren, beseft Myra dat ze er alles aan moet doen om haar koninkrijk terug te krijgen. Maar dat wordt niet simpel. Een duistere magiër ontsnapt uit de tussenwereld en ontvoert haar. En alsof dat nog niet genoeg is, verschijnt diens oom, Anma Porfyrya ten tonele. Hij wil de steen der schaduwen in handen krijgen en de wereld in duisternis hullen.

De wereld die M.C. Pallada heeft geschapen is heel erg uitgebreid, met een cast vol wervelende personages, een rijke geschiedenis en een boeiend magiesysteem (waarbij magie als het ware ‘geweven’ wordt). Het boek springt heen en weer tussen verschillende perspectieven – Myra’s perspectief is daarbij het meest dominante. We zien hoe ze het moeilijk heeft om haar nieuwe leven als bakkersdochter los te laten en hoe ze geleidelijk aan opnieuw moet wennen aan het feit dat ze een koningskind is. Aan psychologische diepgang is er in dit boek beslist geen gebrek. Pallada heeft haar personages met veel zorg uitgewerkt en hen voldoende uitbalancerende karaktereigenschappen meegegeven, waardoor je echt om hen gaat geven als persoon.

De schrijfstijl is vlot en de dialogen zijn gevat. Het is hier en daar wat meer ‘tell’ dan ‘show’, maar dat heeft me niet zo erg gestoord. Ik heb me met gemak kunnen laten wegzinken in de wereld van Myra en haar vrienden.

Het verhaal eindigde op een cliffhanger, dus ik ben erg benieuwd naar hoe het verdergaat. Ik had ook meerdere keren het gevoel dat er bij een bepaald personage aan foreshadowing werd gedaan, dus ik wil graag weten of ik gelijk heb, haha. En daarbij kan ik echt niet wachten om *** terug te zien. Als je wilt weten wie ik bedoel, dan zul je het boek toch echt zelf moeten lezen ;)

Ik ontving een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening geenszins beïnvloed.

Meer recensies van Her_Fading_Words