Wegdromen in de wereld van de Egyptische Goden

Het Boekenbijtje 24 november 2022
Geschiedenis was het vak dat ik zo snel mogelijk liet vallen op de middelbare school. Ik had er weinig mee en mijn autistische brein wist ook vaak niet wat er met de open vragen van me werd verlangd. Gevolg hele verhalen opgeschreven , maar toch telkens een mager zesje. Alleen het eerste jaar vond ik leuk, vanwege de Egyptische mythologie. Dat interesseerde me wel. Toen ik hoorde dat het Ibis hof over de goden van Egypte ging, stond ik te springen om het boek te lezen.

Het verhaal gaat over Yanara, een dochter van de de tempelpriester. Samen met haar tweelingzus Asenath helpt zij bij de rituelen in de tempel. Op een dag verschijnt er een boodschapper van oppergod Ra. Zij die een ware toewijding aan de goden in hun hart dragen kunnen het hof der goden vinden. Maar alleen zij die waardig bevonden worden, worden toegelaten.

De zussen gaan op zoek naar het hof in de woestijn. Haar vader fluistert Yanara nog toe, dat ze op zoek moet gaan naar haar moeder in het hof. Maar haar moeder is toch gestorven bij de geboorte? Er volgt een spannende trip door de woestijn, waarbij uiteindelijk Yanara haar zus kwijtraakt en ze zelf halfdood naast een vijver terecht komt. Dan wordt ze geroepen en de maan weerschijnt op het oppervlakte van de vijver. Is dit de weg naar het hof? Wordt Yanara waardig bevonden? Waar is Asenath? En hoe zit het met haar moeder?

Het verhaal is geschreven door de ogen van Yanara. Ze is goed omschreven en daardoor leefde ik snel met haar mee. Ook alle andere personages worden goed omschreven.

Het verhaal kabbelt een beetje voort. Het is niet saai, maar het duurt wel lang voordat het spannend wordt. En dan gaat het ineens snel en was het afgelopen. Me achterlatend met zoveel vragen. Ik kan niet wachten op het gevolg.

De wereld van de goden voor ik mooi en origineel. Af en toe een beetje voorspelbaar, maar er zaten ook mooie wendingen in het verhaal die ik niet zag aankomen. Een heerlijk verhaal om lekker met een deken en een koppie thee op de bank weg te kruipen.

Meer recensies van Het Boekenbijtje