Naweeën van racisme in Texas

hugovr 17 december 2023
Als een zwarte agent op zoek gaat naar een verdwenen 9-jarige blanke jongen in Texas, wordt hij geconfronteerd met sluimerend racisme – of is het ingebakken in de cultuur van de mensen ?

Volgens de uitgever is dit een thriller, maar hierover kan gediscussieerd worden. Er is zeker een spanningsveld opgebouwd in het verhaal, maar ook racisme en de opkomst van het extreem rechtse gedachtegoed in Texas na de aanstelling van president Trump, is een belangrijk thema.

In Texas werden de slaven pas vrij in 1865, na de burgeroorlog. Dit gebeurde hier niet zonder slag of stoot, de eigenaars van de slaven zagen hierin een belangrijk economisch verlies, wat volgens de schrijver tot op heden zijn gevolgen kan hebben bij sommige nazaten van de aristocraten.

Ook de vrije slaven hadden het niet makkelijk. Deze mensen hadden niets en werden plots “vrij” zonder dat ze enig bezit, huis of werk hadden. In dit verhaal zijn er (ex)slaven die samen met Indianen besluiten om een gemeenschap op te richten in een moerasachtig land, verwijderd van de “witte gemeenschap”. Het project is kleinschalig, het aantal mensen beperkt, maar het blijkt te lukken.

Tot er enkele blanken komen met extreem rechtse ideeën die de zwarten viseren. Locke schrijft dit werk als Trump de verkiezing heeft gewonnen met de slogan “Make America great again” en er gevreesd wordt dat extreem rechtse ideeën, zeker ten aanzien van zwarten en migranten, hun opgang zullen kennen in Amerika, wat ook zijn gevolgen heeft op het handelen van politie en FBI.

Locke stelt hier een 9-jarige jongen voor die ageert tegen zwarten, maar stelt dat de oorzaak van dit racisme komt door ouders die extreem rechts zijn, nog versterkt door armoedige huisvesting. Ook de verre nazaten van vroegere blanke grootgrondbezitters hebben nog wroeging door het “economisch verlies” dat het vrijmaken van de slaven als gevolg had, wat zich vertaald in een sluimerend hardnekkig racisme. Het komt me allemaal wat extreem over, maar het is hallucinant als je beseft dat dit verhaal zich niet afspeelt in 1950 maar wel vandaag.

De vraag wordt gesteld of het bestrijden van extreem rechts groepen niet dweilen is met de kraan open. Darren weet het zelf niet. Hij kan een deel van het onrecht “rechtzetten” maar dit kan niet op een “legale” wijze, deels omdat hij als zwarte een vriend wil beschermen, deels omdat een blanke de verkiezing van de sheriff heeft betaald waardoor deze schatplichtig wordt, deels omdat de FBI wil inspelen op mogelijke wijzigingen in het ministerie van justitie na Trump. Racisme is ook vandaag een realiteit en heeft zijn invloed in het denken van veel mensen stelt Locke.

Locke weeft drie verhaallijnen door elkaar, de zoektocht naar het verdwenen kind, de zoektocht naar de dader van de vroeger vermoorde Malvo en de mogelijke verkoop van Hopetown. Daar het verhaal ook soms terug gaat in de tijd zijn er vrij veel personages. Dit alles maakt dat de spanning soms wegvalt, wat nog versterkt wordt door de soms lange beschrijvingen van Locke.

Al bij al een onderwerp dat de moeite waard is om even bij stil te staan maar het verhaal kwam me soms te extreem over. Het lezen zeker waard, maar geen topper voor mij.

Meer recensies van hugovr