Begijnhof Lier 1599

hugovr 18 maart 2023
In het begin van deze roman lezen we dat het naakte lijk van een man in een begijnhof wordt aangetroffen. Je verwacht hierdoor een historische thriller, maar Verbeeck wil naast het oplossen van het misdrijf ook toelichting geven over de leefgewoonten in het begijnhof enerzijds, anderzijds laat ze ook de oorzaak van het probleem in het verleden van een van de personages liggen, zodat er diverse verhaallijnen zijn en er gewerkt wordt met flash backs. De roman wordt geschreven met korte hoofdstukken, zodat de snelheid er wel is, maar de spanning valt regelmatig wat terug.

Het verhaal speelt zich af in een begijnhof. Dit was in die tijd een samenleving met vrouwen die niet gehuwd waren, een samenlevingsvorm zonder enig mannelijk toezicht, wat zeker niet gebruikelijk was in die tijd. Buiten de begijnhoven waren vrouwen doorgaans ondergeschikt aan de man. Er waren weduwen, onechte kinderen van edelen die hier tijdelijk verbleven, de meeste vrouwen waren bemiddeld. Het was een aparte samenlevingsvorm waarvan Verbeeck enige toelichting geeft, maar het mocht voor mij toch iets meer zijn.

Het verhaal speelt zich af in 1599, de tijd van de beeldenstorm. Een tijd waarin de Kerk een enorme invloed had op het dagelijkse leven van de mensen, het was de roerige tijd van de godsdiensttwisten en de Spaanse overheersing. Toch laat Verbeeck het verhaal zich enkel afspelen binnen de leefwereld van het begijnhof en de bewoners, wat ik heel jammer vindt. Enige toelichting over de politieke toestand en de gevolgen ervan voor het leven van de gewone mensen in Lier zou het boek zoveel rijker hebben gemaakt. Nu wordt het slechts terzijde aangeraakt.

Als je de geschiedenis iets meer gaat betrekken in het verhaal kan de spanning wel eens tijdelijk stilvallen, maar het kan perfect worden verweven met het verhaal zonder de spanning al te zeer te breken. Een van mijn favoriete schrijvers in dit genre is Peter Tremayne met zijn serie rond zuster Fidelma. Het blijft echter een moeilijke oefening, maar het genre ligt me wel.

Verbeeck kan vertellen en schrijven, ik zal nog andere werken van haar opzoeken, maar hier zat meer in.

Meer recensies van hugovr