Geen knaller van een debuut

Ilja Smit 25 juni 2020
De stagiair, het debuut van de Britse Helen Monks Takhar zegt een zenuwslopende, messcherpe psychologische thriller over giftige rivaliteit en het onbegrip tussen twee vrouwen uit andere generaties te zijn. Het voorstuk wat ik las trok mijn aandacht en ik was dus ook erg benieuwd naar dit debuut.

De redactie van het Women’s Leadership-magazine, waar de 42-jarige hoofdredacteur Katherine terugkeert na een burn-out is waar het om draait. Het magazine verkeert in zwaar weer en wordt overgenomen door nieuwe investeerders die Katherine als hoofdredacteur willen aanhouden. Wel krijgt ze te maken met stagiair Lily, het nichtje van de nieuwe directeur.
Katherine is van de generatie X: experimenteren in de liefde, ongehuwd samenwonen en carrière maken. Millennial Lily staat totaal anders is het leven. Katherine raakt steeds meer in de ban van Lily en er vinden een aantal onverklaarbare dingen plaats.

Het verhaal komt langzaam op gang; het is vooral wennen aan de keuze voor 2 ik-personages. In het begin had ik regelmatig de neiging om het boek weg te leggen (en niet meer op te pakken). Pas tegen het eind loopt de spanning een beetje op, maar zenuwslopend wordt het nergens.
Het boek is wat mij betreft geen thriller, meer een drama-roman. Het is wel intrigerend dat mensen een totaal verkeerd beeld van elkaar kunnen hebben (uitgaan van oa vooroordelen tussen generaties).
Ik geef dit boek slechts 2 sterren.

Meer recensies van Ilja Smit