Alsof je op een zonnig Frans terras zit, met een grinnikende auteur.

Ilona van Hilst 09 februari 2023 Auteur
De kracht van dit heerlijke boek van Rosemarijn Milo over haar leven in Frankrijk, vind ik de met humor doorspekte pittige redenaties over Frankrijk en de Fransen. Voeg daar de relatie tussen twee (nogal erudiete) perfectionisten aan toe, Rosemarijn en haar Franse partner Yves, en je krijgt ook nog spetterend vuurwerk. Kortom: Franse geschiedenisles vol humoristische dialogen plus neologismen.

De auteur wist mij vanaf bladzijde één te boeien. Er zit een fijne mix in dit boek, van grappige dagelijkse belevenissen, boeiende visies en een grote knipoog naar de Franse politiek. De stijl is vlot, enthousiast, soort Milo’s spreektaal, alsof je in een Frans café met haar aan een tafeltje zit, terwijl ze uit de doeken doet waarom ze Yves soms niet begrijpt (en andersom), waarom haar toen 3-jarige kleinzoon virtueel cello speelde, en waarom Metz én geel, én grijs én roze is. Ook cultuur dus, van de regio Lotharingen.

De korte verhalen (2007-2021), of essays, van hooguit 4 pagina’s, zijn gebundeld in 2 delen (haar woonplaatsen Metz en Mey). Alles bevat nieuwswaarde en zijn leerzaam voor wie Frankrijk, politiek en cultuur, beter wil leren kennen. In het bijzonder Metz en omgeving. Vooral leuk om te lezen waren Milo’s gedachtegangen, haar voortschrijdende inzichten en overpeinzingen. Ze geeft de lezer ook informatie over historische feiten/beschrijvingen (zoals de situatie rondom Metz, de annexaties met Duitsland en de gevolgen daarvan voor de Franse bevolking). Het zet je aan tot dieper nadenken…

In dit boek zitten ook niet zo gangbare woorden, als congestie, leeftocht, concordaat en neologismen, eigen nieuwe woorden (zoals alcoholoog). Dat maakt het ook aantrekkelijk om je woordenschat te verrijken.

Rosemarijn heeft meerdere boeken geschreven. Deel 1 in dit boek (Metz, La Dominance) is een selectie uit een eerdere uitgave.

Voor uitgeverij Grenzenloos was ik de redacteur van dit boek. Op verzoek van de auteur heb ik met veel plezier deze recensie geschreven.

Dit boek leest fijn, is gevarieerd en leerzaam. Daarom krijgt het van mij 4**** sterren.

Meer recensies van Ilona van Hilst