Kloosterzusters het 'habijt' van het lijf gevraagd. Een groot compliment!

Ilona van Hilst 18 juni 2023 Auteur
Durft een man alles te vragen? Voelt hij sfeer aan? Ja dat blijkt, en dat maakt dit boek zo erg bijzonder en uniek in zijn soort. Een modern boek, met een vleug christelijkheid.

Het is Andy Arnts gelukt om een openhartig boek te schrijven, door kloosterzusters hun hart te laten openen. In deze tijd van onzekerheid en absurditeit is het lezen van dit boek een rustpunt, een verrijking van de dag. Een serie ‘inspirerende ontmoetingen’ met 10 vrouwen en 1 broeder.

Wat zou ik zelf doen, als ik een gelovige alles mocht vragen? Die vraag stelde ik mij, toen ik het werk in handen kreeg voor de eindcorrectie van het (vormgegeven) manuscript. Wat boeit deze vrouwen anders (of: nog meer) in het leven, dan hun geloof in God? Ik werd in de verhalen getrokken en wilde het boek na het afronden van de eindcorrectie, nogmaals lezen. Ik kon het niet meer wegleggen.

‘De stille wijzen’ geeft naast heerlijke verhalen, ook boeiende inzichten van vrouwen die weliswaar zuster zijn, maar zo anders in het leven staan dan menigeen zal denken. Er is altijd werk, altijd een voortdurende druk, net als in het burgerleven, maar ze zijn gedisciplineerd in het nemen van rust en om te ‘zijn’. Dat kunnen we van dit boek dan ook leren, ik was gefascineerd door hun zienswijzen.

Andy houdt van doorvragen, precies wat je van een journalist mag verwachten. Maar de manier waarop hij achter hun waarheid wil komen, voelt oprecht en getuigt van respect voor deze gelovigen en maakt je constant nog nieuwsgieriger. Hij is schrijver van prachtige romans en een autobiografische reisroman en dat merk je aan de vlotte, mooie schrijfstijl volop sfeer. Ik heb ook al zijn voorgaande boeken gelezen, omdat hij een meester is om je te blijven boeien! Net als wederom dit boek.

Ieder verhaal geeft – als je dat zou willen – aanleiding tot filosofische gesprekken met anderen. Over actuele onderwerpen, verlangens, behoeften en drijfveren. Maar uiteraard ook over de zingeving van religie, of over een leven in liefde, zoals deze zusters alleen met God en voor de medemens.

Paradoxen zijn er ook:
‘Vrijheid kan zich alleen ontplooien binnen grenzen.’
‘Als je je bindt, zit je eraan vast. Dat is de angst voor van alles, mensen durven niet meer te kiezen, om iets anders te verliezen.’
‘Een groot aanbod leidt tot “niet meer durven engageren”. Maar als je je bijvoorbeeld in liefde bindt, wordt je juist vrij.’

En actuele vragen:
‘Kunnen we geweldloos samenleven?’ Lees over Simone Pacot, een Franse advocate die in Marokko woonde, in een gemeenschap die dat voorstond en hoe zuster Hannah van Quakebeke daaruit levenslessen trekt.
‘Bestaat er überhaupt nog zoiets als een man of vrouw?’ Dat soort vragen zijn nu heel actueel.

Mijn initiële vragen zijn beantwoord: ‘Verschilt het leven van kloosterzusters onderling? Wat dragen zij bij aan de samenleving? Deel ik hun mening over actuele onderwerpen? Hoe betrekken zij jongeren? Hoe ervaren zij rust en regelmaat in het kloosterleven? Is er nog toekomst voor kloosters?’

Dit boek geeft naast persoonlijke verhalen, ook uitleg in kaders over congregaties en orden, achter in het boek staat een begrippenlijst. Het is voorzien van veel foto’s, de tekst is omgeven door streamers met prikkelende uitspraken.

Meer recensies van Ilona van Hilst