Prachtig!

‘Familie is iemand die je zijn hart geeft om het jouwe te laten groeien’

Na ‘De tranenmaker’, het prachtige verhaal over Rigel en Nica, heeft Erin Doom met ‘Zoals sneeuw valt’ opnieuw een bijzonder verhaal geschreven vol emotie, over de liefde. Over Ivy die is opgegroeid bij haar vader in Canada te midden van de bevroren meren en ongerepte bossen, omringd door de sneeuw waar ze zo van houdt. Na een onverwachte gebeurtenis gaat ze bij haar peetvader John en zijn zoon Mason in Californië wonen. Maar Mason wil haar niet in zijn huis en doet er niets aan om dit te verbergen.

Erin Doom heeft een bijna poëtische schrijfstijl vol prachtige levenslessen verpakt in mooie woorden, zinnen en pakkende quotes. Haar keuze voor personages is briljant want terwijl Rigel en Nica nog steeds in mijn hoofd zitten brengt ze in dit verhaal de karakteristieke personages Mason en Ivy tot leven. Langzaam ontvouwen deze personages zich en leren we ze kennen als twee personages die sterk in het verhaal staan door hun verleden omgezet naar kracht in het heden.

‘Echte kracht zit ‘m niet in hardheid maar in buigen zonder ooit te breken’

Ivy moet na het overlijden van haar vader het zo prachtig beschreven Canada verlaten en vertrekt naar zonnig Californië. Ze is altijd erg op zichzelf geweest en heeft moeite met het vinden van haar plekje in deze voor haar onbekende wereld. Mason maakt het haar ook niet gemakkelijk.

'...dat ik verliefd op hem was geworden zoals sneeuw valt. Stilletjes zachtjes geruisloos ongemerkt...'

Ook hij is alleen met zijn vader opgegroeid en hoewel hij een andere reden heeft, heeft hij ook moeite met het dichtbij laten komen van andere mensen. Ze scheppen afstand van elkaar maar voelen beiden ook de aantrekkingskracht die vanaf het begin aanwezig is. En allebei weten ze hier geen raad mee.

‘Er bestaan op de wereld duizenden manieren om te sterven. Sommige doden je aan de buitenkant en sommige doden je van binnen. Maar er is er maar één waar jouw naam in gekerfd staat en die klopt in de borst van een ander’

Beide personages en de emoties zijn realistisch verwerkt. Hierdoor kun je gemakkelijk verdwijnen in hun verhaal. De groep vrienden is leuk en eigenlijk als een kadootje want ze vullen het verhaal op een verfrissende, grappige en uitbundige manier aan.

De vader van Ivy heeft haar iets nagelaten waar veel mensen nu naar zoeken. Hierdoor lopen Ivy en haar vrienden gevaar. Er zijn veel losse eindjes en vragen maar terwijl je het verhaal leest vallen deze puzzelstukjes langzaam op de plek en begrijp je waar dit allemaal over gaat.

‘Zoals sneeuw valt’ speelt zich af op prachtig omschreven locaties, is meeslepend, boeiend, romantisch en met een vleugje spanning. En gaat over hartverscheurende en diepgewortelde liefde, over leven met wat is geweest en doorgaan met wat er nu is. Ik kijk enorm uit naar het volgende verhaal van Erin Doom.

Meer recensies van ilonka.audiobooks