Lezersrecensie
De vuurzeevlieg
Het boek start met de vuurzeevlieg. Daarop volgen nog 16 andere dieren met elks een prachtig verhaal. Geweldig hoe Toon Tellegen de dieren laat spreken, vermenselijkt, maar ook soms dingen laat doen die eigenlijk totaal niet kunnen. Heerlijk hoe alle 'waarheden' kunnen vervagen. En dat alles met een sausje figuurlijke en rijke taal erover.
Toch kan je uit het boek ook wel wat dierenfeitjes uithalen.
Carll Cneut verzorgde de mooie en zeer bijpassende illustraties bij de verhalen. Mooie, bladvullende illustraties wisselen elkaar af met kleinere.
Deze verhalen zijn leuk om in de klas lessen mee te starten, maar ook om mee af te sluiten.
Enkele activiteiten/gesprekken bij de verhalen:
- vuurzeevlieg: tevreden zijn met jezelf, je eigen waarden goed inschatten, brief schrijven
- de bizon: waar komen we onszelf wel eens tegen
- het nijlpaard: waar zou jij willen wonen, hoe zou je jouw woonplaats/kamer aanpassen om het beter te maken
- de giraf: lichaamsdeel waar je vanaf wil - welk nut heeft een bepaald lichaamsdeel
- de houtworm: een einde aan ... , wat is je lot
- de mus: reclame, verkopen, iets aan de man brengen
- de pad: boos worden (hoe, waarom, ... ), wat als jij ontploft
- de aardworm: karaktereigenschappen, liefdes-/complimentenbriefjes, nieuwsgierigheid
- de snoek: De waarheid vertellen, kan dat altijd?, Omgaan met kritiek
- de duizendpoot: elkaar helpen
- het stekelvarken: voornemens
- de olifant: de zon, geluk en verdriet
- de das: feestjes geven (hoe doen we dat, wat ontbreekt er in het verhaal, goede gastheer, ...), kamers/ruimtes in huis, egoïsme/empathie
- de tor: gelukkig/ongelukkig, hoe iemand gelukkig maken, naast je schoenen lopen, hoe reageren wij op hulpvragen en zelfzekere zinnen
- de wezel: onverwachte gebeurtenissen (hoe ermee omgaan)
- het wrattenzwijn: ongelukkig met naam (of iets anders) en hoe ga je er mee om, brief schrijven, les over alliteraties (opstap naar tongbrekers)
- de termiet: wat kan je allemaal tellen, wat als je iets niet meer mag doen dat je enorm graag doet
Toch kan je uit het boek ook wel wat dierenfeitjes uithalen.
Carll Cneut verzorgde de mooie en zeer bijpassende illustraties bij de verhalen. Mooie, bladvullende illustraties wisselen elkaar af met kleinere.
Deze verhalen zijn leuk om in de klas lessen mee te starten, maar ook om mee af te sluiten.
Enkele activiteiten/gesprekken bij de verhalen:
- vuurzeevlieg: tevreden zijn met jezelf, je eigen waarden goed inschatten, brief schrijven
- de bizon: waar komen we onszelf wel eens tegen
- het nijlpaard: waar zou jij willen wonen, hoe zou je jouw woonplaats/kamer aanpassen om het beter te maken
- de giraf: lichaamsdeel waar je vanaf wil - welk nut heeft een bepaald lichaamsdeel
- de houtworm: een einde aan ... , wat is je lot
- de mus: reclame, verkopen, iets aan de man brengen
- de pad: boos worden (hoe, waarom, ... ), wat als jij ontploft
- de aardworm: karaktereigenschappen, liefdes-/complimentenbriefjes, nieuwsgierigheid
- de snoek: De waarheid vertellen, kan dat altijd?, Omgaan met kritiek
- de duizendpoot: elkaar helpen
- het stekelvarken: voornemens
- de olifant: de zon, geluk en verdriet
- de das: feestjes geven (hoe doen we dat, wat ontbreekt er in het verhaal, goede gastheer, ...), kamers/ruimtes in huis, egoïsme/empathie
- de tor: gelukkig/ongelukkig, hoe iemand gelukkig maken, naast je schoenen lopen, hoe reageren wij op hulpvragen en zelfzekere zinnen
- de wezel: onverwachte gebeurtenissen (hoe ermee omgaan)
- het wrattenzwijn: ongelukkig met naam (of iets anders) en hoe ga je er mee om, brief schrijven, les over alliteraties (opstap naar tongbrekers)
- de termiet: wat kan je allemaal tellen, wat als je iets niet meer mag doen dat je enorm graag doet
1
Reageer op deze recensie