Echte liefde tot.........?

Ineke Alings 24 januari 2024
Het leven van Sil lijkt haar toe te lachen, een vriendengroep, een leuke baan en een grote liefde. Maar dan blijkt de burn-out geen burn-out te zijn, maar de vreselijke ziekte Alzheimer. En dat op 46-jarige leeftijd. Haar wereld en die van haar partner Lina staat volledig op z'n kop. Hoe nu verder is de grote vraag? Casemanager Emiel helpt hun daarbij, maar zijn rol in het boek verdwijnt daarna meer naar de achtergrond.
Van Marissing beschrijft deze zware periode vanuit verschillende de veelal vier hoofdpersonen.
Sil heeft het geluk dat ze veel liefde en hulp van Lina krijgt. In haar vorige leven had Sil veel vrienden vanuit het toneel. Haar beste vrienden Barbara en Pier blijven haar en ook Lina gelukkig met veel zaken steunen.
Door de verschillende seizoenen, die vooruitgaan in de tijd, neemt de auteur ons mee in het leven van Sil en haar leven gaat daarentegen juist achteruit.
Het thema/onderwerp van het boek jongdementie, is pittig, dacht en denk ik nog steeds. Maar zoals dit in het boek geschreven wordt, voelt het minder zwaar. Dat komt ook door het eenvoudige taalgebruik, geen moeilijke woorden, geen ingewikkelde zinnen, de indeling op de bladspiegel en veel witruimte. Ik noemde het in de leesclub, misschien wel wat kinderlijk geschreven. Het leest daardoor wel vlot.
Het einde van het boek wordt het wat afgeraffeld door de auteur. Even snel een verjaardag en dan even vlot daarachter aan een verhuizing. Een abrupt einde.
Dit boek geef op een luchtige manier aandacht aan dit zware onderwerp.

Meer recensies van Ineke Alings