Wijn en criminaliteit

Ineke Alings 27 mei 2020
De afgelopen weken kennisgemaakt met de prettige en humoristische schrijfstijl van Ilja Gort. Ik kende hem alleen van de tv-serie ‘Gort over de grens’, zijn reis door Spanje.
Leuk dat via Hebban dit boek, met een prachtige zomerse cover, voorbij kwam. Ik val vaak voor mooie covers van een boek. Prettige bijkomstigheid is, dat dit boek prima paste bij deze lege agenda in corona tijd. Mooi weer en lekker lezen in het zonnetje met mijn eigen Godendrankje!
Abel Jongbloed heeft een cd winkeltje in de Amsterdamse Jordaan, maar hij wil meer tijd aan zijn hobby: wijnen gaan besteden. Diep in zijn hart wil hij samen met Angela, zijn vrouw een wijnkasteel in Frankrijk kopen en daar wijn gaan verbouwen. Abel en Angela vullen elkaar goed aan; Abel is een type die zijn dromen wil nakomen en Angela is meer het nuchtere type. Dat zoeken naar een wijnkasteel is inmiddels een dagtaak geworden. Dit gaat Abel niet snel genoeg en hij besluit daarom om voorwerk te gaan doen en alleen op onderzoek te gaan in Frankrijk. Hij vindt daar na enig speurwerk met zijn franse makelaar een prachtig chateau. Niet veel later Angela en Abel alles, zelfs hun 2 dochters, in Nederland achter.
Aangekomen bij het chateau gebeuren er de meest vreemde dingen in en om het kasteel. Ze willen inburgeren in het dorp en hebben goede hulp van hun ‘vriend’ de burgemeester.
Het verbouwen van de wijn heeft nogal wat voeten in aarde en wordt door Ilja heel plezierige beschreven. Het smaakt naar verder lezen.
Tegen het einde krijgt het verhaal toch een onverwachtse wending, al hoewel ik die toch al eerder toch aan zag komen. Wijn verbouwen en criminaliteit kunnen heel dichtbij elkaar liggen, maar deze criminaliteit kwam uit een andere hoek.
De criminaliteit zoals die op het einde werd beschreven, kwam bij mij soms wat ongeloofwaardig en te hoog gegrepen over.
Maar al met al een heerlijk boek om te lezen, voor meerdere doelgroepen. Een combinatie van een Ik-vertrek, een thriller en een feel good familie roman. Kortom een aanrader voor deze ik-blijf-thuis-deze-zomer.
Dank aan Hebban dat ik dit boek mocht lezen. Ook een leuke eerste en persoonlijke pagina.
Mooie zin met een dubbel betekenis voor het boek: Zulk lekker eten en ook nog ‘ns een miljonairsdochter.

Meer recensies van Ineke Alings