De grootste onbekende bankoverval

Ineke Alings 18 april 2022
Een hechte groep 'verzets'vrienden met een gewone baan in die tijd beramen in hun vrije tijd een bankoverval. Die, naar later blijkt, de grootste overval aller tijden is geweest, maar tot op heden vrij onbekend.
Deze groep vrienden houdt zich in de eerste jaren van de oorlog bezig met kleinere zaken, als onderduikers helpen en begeleiden naar nieuwe adressen en saboteren van spoorlijnen. Hun, veelal, vriendinnen fietsen vaak 's-avonds door het hele gebied rondom Almelo als koeriersters van illegale bonnen en persoonsbewijzen.
De hechte vriendengroep is vastbesloten om de bezetter tegen te werken.
Het boek bestaat eigenlijk uit 3 delen;
Deel 1, de weg naar de overval toe. Frank geeft een beschrijving van de personen met hun bijbehorende schuilnamen. Ook de families, geliefden en banen komen in dit deel aan de orde.
Vervolgens deel 2, de overval zelf. We zijn dan al op de helft van het boek. In verhouding tot deel 1, wordt de overval wat summierder beschreven. Wat op mij een enorme indruk heeft gemaakt is de afscheidsbrief van Derk aan zijn vrouw en kinderen.
Tenslotte deel 3, het Eindspel zoals Frank dit heeft genoemd. Velen waren bijna thuis en zo dichtbij, maar dat gold helaas niet voor iedereen.
Het boek wordt bestempeld als een non-fictie boek, maar voor mij las het meer als een roman/thriller. Wat absoluut niet erg is.
Ik geef het boek 4 sterren, omdat er zoveel namen en schuilnamen in voorkomen en ik daardoor de draad soms kwijtraakte. Een soort van schema voorin het boek zou een mooie aanvulling zijn.
Hebban en Frank Krake, dank weer voor de deelname aan deze leesclub.
En ik zeg tegen mijn vrienden en kenissen; ga het boek lezen!

Meer recensies van Ineke Alings