Reis naar een betere wereld!

Ingrid 11 oktober 2020
Dit boek werd me uitgeleend door een vriendin met enkel de mededeling "dit moet je lezen" en ik heb er geen spijt van gehad. Deze debuutroman van Mieke Vandromme is gebaseerd op het emigratieverhaal van haar eigen grootouders. Het is niet een volledig exact relaas maar een mengeling van fictie en waargebeurde feiten. Juist na de Eerste Wereldoorlog vertrokken er vele gezinnen uit Vlaanderen maar ook andere West-Europese landen naar Canada in de hoop er veel geld te verdienen en mooie toekomst uit te bouwen. De realiteit draait echter anders uit, men moet kunnen opboksen tegen heimwee, eenzaamheid en de koude. De titel "ginder" is een West-Vlaams dialect woord dat verwijst naar alles wat niet tot het eigen land behoort en onbekend is.
Meeslepend verhaal dat filmisch geschreven werd en hopelijk door veel lezers ontdekt wordt.

Meer recensies van Ingrid