Prachtig verhaal met prachtige cover!

ingrid27 15 augustus 2019
In een interview met schrijfster Bridget Collins (Foyles, 10 januari 2019) vertelt ze waar zij de inspiratie voor De Boekbinder heeft opgedaan. Bridget is enkele jaren geleden begonnen met een opleiding boekbinden en heeft daar de liefde opgevat voor het prachtige ambacht, de materialen - het gekleurde papier, goud, leer, bijenwas, zijde - en de gereedschappen. In dezelfde tijd was zij vrijwilliger bij de Samaritans. Dat is een hulporganisatie gericht op zelfmoordpreventie, waar mensen met ernstige problemen terecht kunnen voor een luisterend oor. Bridget zag daar dat simpelweg luisteren naar hun verhalen al helend werkte, maar begon zich ook af te vragen hoe het zou zijn als zij traumatische herinneringen gewoon weg zou kunnen nemen, zou kunnen 'wissen' als het ware, door te luisteren. En hoe zou het zijn als je die herinneringen zou kunnen ' binden' in een boek?
Bridget heeft haar twee ervaringen op een prachtige en originele manier in elkaar weten te verweven en dat gecombineerd met een niet-alledaagse liefdesgeschiedenis. Door gedetailleerde beschrijvingen heeft zij het boek een bijzondere, soms wat mysterieuze en af en toe beklemmende sfeer meegegeven. De prachtige cover past daar perfect bij. Ik vond het een bijzonder debuut.

Meer recensies van ingrid27