Schaduwzijde

ingrid27 25 juni 2023
Nieuweling is het verhaal van Simone, die in het bergdorp W. woont. Het dorp ligt in de schaduw van ‘de Muur’, een grote rotswand, die aan de overkant van de rivier uit de bossen opdoemt. Slechts drie maanden per jaar dringt er zonlicht in het dorp door.

In de loop van de jaren zijn alle jonge mensen uit het dorp vertrokken. Er wonen nu nog alleen maar oude mensen. En Simone van 29. Zij leidt na de dood van haar vader een teruggetrokken leven in het ouderlijk huis. Totdat Eveline verschijnt. Eveline komt uit de stad en is gekomen om botanisch onderzoek in de omgeving van het dorp te doen. De optimistische, sociale en extraverte Eveline lijkt in alles de tegenpool van Simone.

De vraag wie Eveline nu eigenlijk is, dringt zich al meteen bij haar entree in het boek op. Bij het verder lezen kom je er gaandeweg achter dat Marion Bruinenberg je op subtiele wijze behoorlijk op het verkeerde been heeft gezet. In de loop van het verhaal geeft zij steeds meer prijs over het verleden van Simone en Eveline, en lijken er wat puzzelstukjes op zijn plek te vallen. Voor de nog ontbrekende puzzelstukjes heb ik het boek nog een keer gelezen, om te kijken wat ik nu precies had gemist. Maar zelfs na twee keer lezen is het fijn om te ontdekken dat er nog het nodige voor de lezer overblijft om zelf in te vullen.

Een belangrijk thema in het boek zijn tegenstellingen. Marion Bruinenberg laat die op verschillende manieren mooi in het verhaal terugkomen:
Er is het dorp, dat aan de ‘goede’ kant van de rivier ligt, en de overkant van de rivier, de slechte kant, waar de stad ligt en de Muur opdoemt.
Er zijn de tegenpolen Simone en Eveline, met hun totaal verschillende persoonlijkheden.
Maar ook in Simone zelf zien we de dualiteit terug:

“ Mijn leven lang besta ik uit twee kanten: dorp en stad, aanpassen en rebelleren, slachtoffer en dader, trots en schaamte. Op een zeker moment neemt de ene het van de andere over - als een weegschaal die naar links of rechts overhelt, maar nooit in evenwicht blijft.”

Nieuweling is een mysterieus, melancholisch verhaal met beeldende natuurbeschrijvingen en een goede spanningsopbouw.
Ik was aangenaam verrast door dit debuut.

Meer recensies van ingrid27