What if was dichter dan je dacht

Ingridje 02 september 2020
Januari 2019. Warner Rosenboom, laborant van beroep, stuit op een mutatie van de pest. Men beweert dat de overdracht gebeurd door huisdieren. Hierop moet iedereen zijn huisdier inleveren om besmettingsgevaar tegen te gaan. Bij niet inleveren kost dit je baan of …
Wanneer Warner zijn bevindingen wil bekend maken wordt hij ontslagen en door iedereen gemijd, behalve door Gerard Olderling. Hij biedt hem een baan aan als microbioloog in een eigen laboratorium waar Warner de kans krijgt een vaccin te ontwikkelen.
Eén van de mensen die zijn huisdier niet wil opgeven is Arjen en Li. Ze worden samen met een aantal andere lotgenoten opgehaald door het verzet. Geblinddoekt worden ze naar een kamp in het bos gereden waar ze zich uitgebreid moeten ontsmetten en douchen. Arjen en Li vertrouwen het hele zaakje niet en reeds in de eerste nacht verdwijnt er iemand.
Waar zijn alle huisdieren ondergebracht? Waarom mogen ze het kamp niet verlaten? En waar komt plots Anne-Marie, een bewaakster, vandaan?
In een jaar waar niemand ooit had verwacht dat een ganse wereld een pandemie zou moeten bestrijden en in lockdown moet, had ik echt niet verwacht dat er iemand maanden ervoor reeds een gelijkaardig verhaal op papier zou zetten.
In mei 2017 verzint Suzanna Esther de aanzet tot een kortverhaal dat ze in 2018 uitwerkt tot novelle. Proeflezers sporen haar aan het verhaal uit te werken tot een boek waar ze augustus 2019 aan begint. Begin 2020 rondt ze het boek, 2020 Kamp Alpha de pest meester, af. Niet lang daarna sijpelen de eerste berichten binnen over een dreigende pandemie.
Alpha kamp 2020 is een waar what if-verhaal. Bijna te goed om waar te zijn, maar hé nu weten we wel dat zoiets waar kan zijn.
De auteur heeft hier een beklijvend verhaal neergepend dat je gewoon lezend verslind. Heb ik even gevloekt bij de laatste zin toen ik merkte dat er nog een vervolg komt.
Zeer sterk geschreven met de nodige accuraatheid. Geen enkel moment heeft het verhaal me verveeld. Dus met andere woorden ik zit reeds op de eerste rij te wachten op deel 2 in dit spannende verhaal.
En hopelijk blijft het maar bij een doemscenario…

Rating: 4,5/5

Meer recensies van Ingridje