Eerlijk

Irene 03 september 2019
Aangegeven waardering klopt niet. Uitleg hieronder.

Hilde Houweling beschrijft in duidelijke taal het proces waarin ze verstrikt raakt in haar gedachtewereld. Ze hockeyt fanatiek om bij het Nederlands elftal terecht te komen, maar een trainer die haar misbruikt is het begin van dit jarenlange proces. Een eetstoornis komt aan de orde en je leest hoe deze sluipmoordenaar in haar hoofd komt en lang blijft. Je leest hoe eenzaam en lichamelijk gebroken ze is in deze periode.

Aan dit levensverhaal kan ik geen sterren geven. Ze geeft een kijkje in haar leven, over hoe therapieën en bepaalde hulpverleners haar hielpen en haar leven redde. Het is inzichtelijk en begrijpelijk geschreven. De schrijfstijl vond ik niet altijd even prettig, maar daar gaat het niet om. Er wordt duidelijk naar voren gebracht dat achter een eetstoornis vaak een ander probleem schuilt. Daarbij beschrijft ze mooi dat je een eetstoornis niet alleen hebt, maar dat een heel gezin daaronder lijdt. Haar ouders en zus moesten altijd een balans vinden tussen streng zijn voor haar eetstoornis en lief zijn voor haar als persoon.

Meer recensies van Irene