Hartverwarmend met sterke vrouwen

Iris Windmeijer 03 maart 2024
De Griekse dochter is het derde deel in De verloren dochters-serie van Soraya Lane, en mijn favoriet tot nu toe. Ella ontvangt een oude foto van een onbekende vrouw met een kind, en een vergeeld blad met muziek in een kistje wat van haar grootmoeder is geweest. Ze gaat op zoek naar antwoorden, waarvoor ze helemaal naar het Griekse eiland Skopelos gaat…

Ook De Griekse dochter bevat weer twee verhaallijnen. In het heden leer je Ella kennen, een jonge vrouw met een succesvolle carrière in de kunsthandel. Het allerliefste zou ze zelf schilderen, maar dit heeft ze vele jaren geleden opgegeven. In het verleden leer je Alexandra kennen. Ze is slechts een meisje wanneer haar moeder overlijdt en haar leven op z’n kop komt te staan. Ze moet naar Londen vertrekken, waar ze bij familie gaat wonen. Daar leert ze de liefde voor muziek kennen: Alexandra blijkt zeer getalenteerd op de viool.

Naast hun creatieve karakter, zijn er weer veel sterke en subtiele overeenkomsten tussen de twee verhaallijnen. Beide zijn erg creatief, maar ook onzeker over hun eigen talent. De liefdesverhalen in deze roman bevatten ook parallellen: het toeval en tweede kansen zijn belangrijk voor beide vrouwen. Daarnaast vallen ze allebei voor een man die ook zeer muzikaal is. Al deze parallellen maken De Griekse dochter een zeer sterke roman.

De Griekse dochter bevat een deel van de (recente) Griekse geschiedenis, waarbij het koningshuis en de start van de Griekse republiek voorbij komen. Zonder politiek te worden geeft het boek interessante informatie over deze periode.
Maar ook het verhaal in het heden, waarin Ella op zoek gaat naar antwoorden in Griekenland, op het eiland waar ook de film Mamma Mia is opgenomen. Deze filmisch geschreven scènes zorgen ervoor dat je het gevoel hebt dat je zelf ook op het eiland rondloopt (niet in de laatste plaats omdat ik het eiland ooit heb bezocht – Lane weet het gevoel van het eiland echt perfect neer te zetten).

Ondanks dat dit derde deel van De verloren dochters weer hetzelfde recept heeft met twee verhaallijnen en een kistje met aanwijzingen, weet het boek toch enorm te verrassen. De uitkomst van het mysterie is verrassend en ontroerend. Hoe dichter Ella bij de waarheid komt, hoe interessanter het wordt. Dan vallen de puzzelstukjes in elkaar en blijkt De Griekse dochter een hartverwarmende ontknoping te krijgen. Ik kon het boek niet meer wegleggen!

Met De Griekse dochter heeft Lane zichzelf overtroffen en weer een ontroerend, hartverwarmend boek geschreven. De combinatie van historie, geografie en romantiek maken dat ik weer uitkijk naar het volgende deel in deze serie: ik ben fan!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/de-griekse-dochter-de-verloren-dochters-3-soraya-lane/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer