Chemie, romantiek en vrouwen in STEM

Iris Windmeijer 15 april 2024
Een nieuwe Hazelwood STEM-romance? I’m in! Hazelwood staat bekend om haar scherp geschreven romance (en de bijbehorende book boyfriends waar iedereen een beetje verliefd op wordt) en haar nieuwste –Love, theoretically – is nu ook in het Nederlands te lezen!

Oké, ik was even op het verkeerde been gezet wat betreft fake dating. Elsie werkt als theoretisch natuurkundige, maar dat betaalt zo slecht dat ze een tweede baan heeft: ze is in te huren als nepvriendin. Maar dan botsen die werelden: Jack kent haar als de (nep)vriendin van z’n broer, maar nu gaat hij over haar sollicitatie bij MIT. Jack is de love interest en ze is niet met hem aan het fake daten. Maar juist een hele andere twist aan deze populaire trope!

Jack vertrouwt Elsie niet: waar heeft ze nog meer over gelogen? En Elsie háát Jack: in het verleden heeft hij de theoretisch natuurkundigen (én haar mentor) een hak gezet. Dan komen we op een andere (fijn uitgewerkte) trope: enemies-to-lovers.

Theorie versus praktijk
Jack en Elsie spelen een spel van aantrekken en afstoten. Vanaf het eerste moment is de chemie aanwezig! Maar er spelen een aantal praktische bezwaren: Jack zit in de sollicitatiecommissie, kent haar als de vriendin van z’n broer en Elsie haatte hem natuurlijk. Maar dat is in theorie – in de praktijk zit het anders in elkaar…

Met Jack heeft Hazelwood weer een swoonworthy bookboyfriend neergezet. Inclusief de clichés als “Hij staat in de deuropening met aan weerskanten één hand tegen de deurpost”, waar je toch knikkende knieën van krijgt. Het gekibbel tussen de karakters en de opbloeiende romance is een beetje het vaste recept van Hazelwood, maar wel een waarin ze uitblinkt.

Maar Love, theoretically pakt ook een belangrijk onderwerp aan: jezelf durven en mogen zijn. Elsie heeft daar moeite mee: vanuit haar jeugd heeft ze zichzelf weggecijferd en ze is nogal een people pleaser. Dit is al te merken tijdens haar sollicitatie – ook omdat Elsie zich zeer bewust is van haar positie als vrouw in de mannenwereld. Dit is ook een terugkerend onderwerp van Hazelwood.

Elsie is een ster in mensen lezen en zijn wat men van haar verwacht. Behalve bij Jack, waardoor ze zichzelf leert te zijn. Hij geeft haar de ruimte om haar eigen keuzes te maken en te denken aan haar eigen behoeftes. De karakterontwikkeling van Elsie hierin staat centraal, en zorgt voor een extra laag in het boek. Maar niet alleen Elsie kan of leert over zichzelf zijn. Haar fake date Greg – de broer van Jack – leert om zichzelf te zijn bij familie en hun oma Millicent is onbeschaamd zichzelf.

Met Love, theoretically heeft Hazelwood weer een zeer gelaagd verhaal neergezet. Onder de chemie en romantiek leer je over jezelf durven en mogen zijn en weer over vrouwen in STEM. En voor de fans zijn er toffe cameo’s: Adam & Olive uit Love on the Brain én het Twitteraccount What would Marie Curie Do uit The Love Hypothesis komen voorbij! Met deze combinatie is het weer onmogelijk om het boek weg te leggen!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/love-theoretically-ali-hazelwood/
Dit boek heb ik ontvangen via de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer