Magisch realisme voor lezers

Iris Windmeijer 27 april 2024
In Dublin is een verborgen boekwinkel die erop wacht om ontdekt te worden. In de magisch realistische roman De verborgen boekwinkel leer je Opaline en Martha kennen. Beide vinden ze in boeken hun uitweg en hun kracht.

In De verborgen boekwinkel zijn twee perspectieven en twee verhaallijnen. In de historische lijn leer je in 1921 Opaline kennen. Ze is een vrijgevochten jongedame en in plaats van te trouwen met een man die haar broer uitzoekt, vlucht ze naar Parijs. Daar gaat ze aan de slag in de boekhandel Shakespeare and Company. Wanneer ze weer moet vluchten, gaat ze daar Dublin – daar start ze haar éigen boekhandel.

Maar ze start ook een zoektocht naar het verloren manuscript van Emily Brontë. Als groot Brontë-fan werd ik hier wel heel enthousiast van, deze wereld áchter boeken. De verborgen boekwinkel zit vol referenties naar klassiekers, dit maakt het echt een boek voor lezers. Ik vond het héérlijk en krijg meteen zin om ook deze klassiekers weer op te pakken.

Ook Martha komt na een vlucht in Dublin terecht. Het is 2021 en ze is gevlucht voor haar gewelddadige man. Martha komt bij madame Bowden terecht in Ha’Penny Lane als inwonende huishoudster. Maar madame Bowden is een bijzondere, eigenzinnige dame. En ook het pand heeft zo z’n geheimen. Op een dag ontmoet Martha de jonge Henry, die op zoek is naar een verborgen boekhandel in Ha’Penny Lane. Eerst is Martha niet zo geïnteresseerd, maar Henry én de zoektocht weten haar nieuwsgierigheid te prikkelen.

Er zijn allerlei parallellen tussen Opaline en Martha qua karakter en hun vlucht naar Dublin. Beide maken behoorlijk traumatiserende gebeurtenissen mee. Maar deze sterke vrouwen vinden hun vlucht niet alleen in de Ierse hoofdstad, maar ook in boeken. Ze komen over als verloren zielen, waar ook Henry onder te scharen valt. Ze zijn allemaal op zoek naar íets, maar vinden gaandeweg hun eigen verhaal.

Maar De verborgen boekwinkel meandert een beetje: de hoofdstukken wisselen elkaar af, maar ook het tempo wisselt. Soms mocht er wat mij betreft meer vaart in zitten. Het heden, het verleden, de verloren zielen, de boekwinkel, Parijs en het magisch realisme maken dat dit boek me doet denken aan Het onzichtbare leven van Addie LaRue van Schwab.

Er is iets bijzonders aan de hand met de boekhandel: hij verdwijnt en verschijnt. Henry doet onderzoek naar de boekhandel, en roept de hulp van Martha in. Maar ook in Martha’s huis is niet alles wat het lijkt: het huis heeft z’n kuren en er verschijnen op een magische manier boeken. Martha verdenkt madame Bowden ervan, maar als lezer voel je al aan dat dit allemaal met elkaar in verbinding staat. Het magisch realisme zorgt ervoor dat je als lezer helemaal wordt weggevoerd naar een andere wereld, waarin alles mogelijk is.

De magisch realistische roman De verborgen boekwinkel neemt je mee van Parijs naar Dublin, van de ene naar de andere nóg magischere boekhandel. Ondanks dat er soms wat meer vaart in het verhaal mocht zitten, vond ik het een heerlijk boek waarbij je kan wegdromen. Opaline en Martha stelen je hart. Écht een boek voor lezers!

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/de-verborgen-boekwinkel-evie-woods/
Dit boek heb ik ontvangen van de uitgeverij in ruil voor een review. Dit had geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Iris Windmeijer