Meer inhoud dan de Bridgertons, maar weinig verrassingen voor fans

Iris Windmeijer 27 april 2024
Queen Charlotte gaat over het liefdesverhaal van Charlotte & George. De koningin in Bridgerton, met zo veel macht en aanzien, werd als zeventienjarig meisje uitgehuwelijkt aan George, de koning van Engeland. Het historische liefdesverhaal zorgt ervoor dat je een andere kant van de koningin leert kennen – een veel zachtere kant. Omdat we al weten hoe het met de koningin gaat járen later, heeft Queen Charlotte een andere opbouw dan de andere Bridgerton boeken, waar je wacht op de lang-en-gelukkig. Voor Charlotte en George gaat het niet om het later, maar om het nu. En in deze huidige tijd bloeit er een liefde op. Oh en bonuspunten voor de romance tussen Brimsley en Reynolds!
Maar er is iets aan de hand met de koning en Charlotte maakt zich zorgen: George is geestesziek. Hiermee wordt geestelijke gezondheid toch een (sub)thema van het boek. Het is mooi en lieflijk om te lezen hoe Charlotte om leert gaan met de aanvallen van de koning.

Met Charlottes nieuwe positie komt ook nieuwe verantwoordelijkheid. Er is zojuist iets gestart wat ‘The Great Experiment’ wordt genoemd. Met de komst van koningin Charlotte, die een Moorse achtergrond heeft, ziet het koningshuis zich genoodzaakt om ook de ton diverser te maken. Daarmee weet Queen Charlotte wel een belangrijk onderwerp aan te kaarten.
Er werd een hoop gezegd over het ‘kleurenblind casten‘ in de Bridgerton Netflix-serie – deze Bridgerton cast is een stuk diverser dan in andere period dramas. Met ‘The Great Experiment’ lezen we dat dit toch niet zo geheel toevallig is.

Het boek is écht een 1-op-1 vertaling van de serie. Waar de andere boeken vertaald worden naar het scherm en dus meer informatie of toch net anders zijn, is het bij Queen Charlotte bijna een letterlijke vertaling (op toch één kleine verrassing na). Het is dus vooral een heerlijk boek om even weg te dromen – voor de fans, voor de bingewatchers die het seizoen al een paar keer hebben gekeken, en voor de lezers die iets meer dan de lang-en-gelukkig verhaallijnen uit de andere Bridgerton-boeken willen.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/queen-charlotte-bridgerton-julia-quinn-shonda-rhimes/

Meer recensies van Iris Windmeijer