Roadtrip, humor, romantiek in een heerlijke feelgood

Iris Windmeijer 09 april 2024
Een roadtrip, een zoektocht naar een verloren familielid, romantiek én Schotland? Count me in! Vol verwachting begon ik aan Een schot in de roos

Documentairemaker Floor heeft ja gezegd tegen een klus waar ze eigenlijk niet zo blij van wordt. Ze moet namelijk voor een aflevering van een serie naar Schotland, om op zoek te gaan naar haar vader. Ze wordt in een positie gemanoeuvreerd waar ze eigenlijk geen nee op kan zeggen, waardoor ze aan het werk wordt gezet voordat ze überhaupt heeft kunnen nadenken over haar gevoelens over deze zoektocht. Floor heeft haar vader namelijk al meer dan 25 jaar niet gezien.

Toch boekt ze een ticket naar Schotland. Er is één probleempje: door een geweldig en hilarisch voorval (ik zat zó hard te lachen tijdens het lezen) kan ze momenteel geen gebruik maken van haar rijbewijs. En dus moet Floor op zoek naar een andere oplossing. Ze neemt contact op met een muziekjournalist in de hoop dat hij wil helpen…

Tja, dat is vragen om een aantal hele fijne romantische tropes, nietwaar? Enemies-to-lovers, one-bed, forced-proximity: er komen een groot aantal tropes voorbij. Het is leuk om te lezen hoe de karakters elkaar langzaam leren kennen en zich voor elkaar openstellen. Owen en Floor gaan namelijk samen op zoek naar Floor’s vader, met beide hun eigen doel. Zo wordt je meegesleept door hun liefdesverhaal in, én Schotland door.

Een schot in de roos zit vol heerlijke beeldende schrijfstijl en door de beschrijvingen van de Schotse landschappen tijdens de roadtrip heb je het gevoel dat je er zelf bij bent. Zoals wanneer de schapen op de weg en hoe Floor meer dan eens in gesprek gaat met de wollige beesten in een poging ze van de weg te krijgen. Visser schrijft weer beeldend en vol humor en ik moest hier zó om lachen! Maar er komen meer Schotse clichés voorbij: van de Highland Games tot Schotse whisky en het Schotse kilt: er is duidelijk goed onderzoek gedaan voor deze roman.

Wanneer blijkt dat Floor’s vader meer dan eens verhuisd is de laatste jaren, lijken Floor en Owen steeds dichterbij te komen. Maar dit zorgt ook voor veel emoties. Wat begint als een roadtrip vol humor en romantiek, krijgt een steeds diepere laag. En dan de ontknoping: gaat het lukken of niet? Ik zal geen spoilers geven maar wil wel zeggen: ook hier weet Visser me tóch te verrassen. Wat een leuke twist!

De combinatie van roadtrip, humor, romantiek en de beeldende schrijfstijl maken Een schot in de roos een heerlijke feelgood. Door het hoge tempo zit je er zo in en Visser weet je constant geboeid te houden met de kleine twists in het verhaal.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/een-schot-in-de-roos-iris-visser/

Meer recensies van Iris Windmeijer