Puur wit

Isdennix 26 september 2020
Normaal begin ik niet snel aan een serie die nog niet af is, maar omdat ik Terras Altas, puur wit gewonnen heb via Boekenfreaks ben ik er meteen in begonnen zodra ik hem heb ontvangen.

Wat me gelijk opviel toen ik het boek in handen kreeg is hoe mooi het eruit ziet. Ik heb begrepen dat Patty van Delft de kaft zelf heeft ontworpen en dit heeft ze echt heel erg goed gedaan, van de witte lelie en steampunk insecten tot de uurwerken waarin het Hoogland en Laagland weerspiegeld zijn, het ziet er allemaal even mooi uit!

Lily is in het Hoogland geboren als magyr waardoor ze energie kan manipuleren. Hierdoor krijgt ze automatisch de rang van edele en groeit ze op in weelde en kijkt ze uit naar een rooskleurige toekomst.

Lily heeft het geluk dat ze uitgehuwelijkt is aan Espen, een jongeman waar ze ook echt verliefd op is en welke ook nog eens erfgenaam is van het machtigste huis onder het Regime.

Op haar reis naar Espen slaat het noodlot toe en stort het luchtschip neer waardoor ze in het Laagland terecht komt, een plek waar nachtmerries je ook overdag teisteren.

Het eerste wat me opviel toen ik in het boek begon is dat het in de ik vorm is geschreven. Ik heb niet veel boeken gelezen die zo geschreven zijn en om eerlijk te zijn verwachtte ik dat het me zou gaan irriteren maar na enkele hoofdstukken was ik eraan gewend en vond ik het juist wel interessant omdat je als het ware meelift in de gedachte van Lily.

Dit is natuurlijk de danken aan de schrijfstijl van Patty van Delft, welke erg makkelijk weg leest. Ik ben een langzame lezer maar voor mijn doen vloog ik door het boek heen.

Het hoofdpersonage groeit flink gedurende het boek en dat vond ik erg fijn aangezien ze in het begin een beetje naïef overkomt.

Ook zijn er veel andere interessante personages te vinden, vooral in de tweede helft van het boek. Vooral Rain, River en Fox spraken mij aan (Leuk ook dat veel namen uit de natuur wegkomen).

Er komen best wel wat stevige onderwerpen voor in het boek en sommige stukken zijn heftiger dan ik van tevoren had verwacht, wat het boek alleen maar sterker maakt.

Ik vond het gebruik van de steampunk setting ook erg leuk en ik hoop hier in het volgende boek nog meer over te kunnen lezen.

Nadat ik Terras Altas uit had wist ik gelijk ook weer waarom ik niet snel begin in een serie die nog niet af is, ik wil weten hoe het afloopt! Ik ben erg benieuwd hoe het Lily verder zal vergaan en kijk dus uit naar deel 2, ik heb in ieder geval erg genoten van Puur wit.

Meer recensies van Isdennix