Reis door 'De jaren'

Iwona 22 augustus 2021
Jarenlang maakt iedereen zijn eigen geschiedenis. Foto’s, eerste schooldag, de geur van het regen, woorden die je nooit vergeet, eerste kus, het eindexamen, miljoenen herinneringen. Dat alles wordt gegraveerd in ons geheugen. Tegelijkertijd mengen onze individuele memoires zich met grote gebeurtenissen: ziektes, oorlogen, veranderingen in de politiek, val van idealen, veranderingen van de trends enzovoort, waardoor Iedere kleine geschiedenis uniek is. En iedere kleine geschiedenis eerder of later verdwijnt als wij sterven. ‘Alles zal in één seconde worden uitgewist. Het van de wieg tot aan het laatste bed vergaarde woordenboek zal worden geschrapt. Het zal stil zijn en geen woord zal die stilte uitdrukken. Uit de opengevallen mond komt niets tevoorschijn. Geen ik en geen mijn. De taal zal de wereld in woorden blijven vatten in de gesprekken rond een feesttafel zul je alleen nog een voornaam zijn, een steeds gezichtlozer voornaam, totdat je verdwijnt in de anonieme massa van een verre generatie.’
De jaren is een persoonlijke kroniek die Annie Ernaux met een scherpe blik heeft geschreven om iets te redden. ‘Iets redden van de tijd waar we nooit meer zullen zijn’. Het is geslaagd. Makend een terugreis door haar geheugen kijkt ze neutraal naar verschillende aspecten van het leven: politiek, religie, jeugd, ziektes, seks, migratie, feminisme. Even neutraal beschrijft zij de gebeurtenissen van haar privéleven. Doordat alles goed gemixt is, krijgt de lezer het gevoel in een tijdmachine te zitten. Een geweldig gevoel!
‘De jaren’ is in 2008 in Frankrijk verschenen. Niet voor niets was het bekroond met veel prijzen in Frankrijk en Italië. In 2021 werd het genomineerd voor Europese Literatuurprijs.

Meer recensies van Iwona