Vrouwen kunnen helden zijn!

Iwona 29 maart 2024
In het boek "De vergeten vrouwen" sleept Kristin Hannah ons mee in een verhaal over vrouwen die om verschillende redenen hun moed hebben opgepakt en naar het eind van de wereld zijn gegaan om daar hun eigen leven te riskeren en de  levens van anderen te redden.

De hoofdpersonage Frances McGrath is opgegroeid in een traditionele Amerikaanse familie waar de rol van een vrouw beperkt is tot koken, huishouden en kinderen opvoeden. Samen met haar broer luistert ze naar verhalen van haar vader over helden en droomt ze op een dag een plek te verdienen op haar vaders heldenwand te hangen. Nadat haar lieve broer naar Vietnam vertrekt om te strijden, besluit ze om hem op te volgen als operatie verpleegkundige.
Ze realiseert zich niet dat het haar leven compleet overhoop zou halen.

Kristin Hannah is zelf opgegroeid in de tijden waarin de oorlog in Vietnam duurde.
Ze was klein, maar kon zich herinneren dat iedereen daar een mening over had. Demonstraties, veteranen, haat tegen de regering en soldaten. Tientallen jaren was ze van plan om dit boek te schrijven en eindelijk kunnen wij ervan genieten. Het boek is geïnspireerd op waargebeurde verhalen van vrouwen die in dienst waren tijdens oorlog.

De auteur vertelt in beeldige zinnen over de harde en brutale realiteit van in dienst te zijn tijdens een oorlog. Overtuigend laat ze ook zien hoe het leven naast hun dienst eruitzag. Vriendschap, liefde, pogingen om wat  normaals in de abnormale situatie te doen.
Beschrijvingen van bloederige beelden van de operatie kamer, jonge soldaten die op de tafel stierven, lijden van plaatselijke slachtoffers verwisselt Hannah met prachtige schetsen van de natuur.

"Aan het eind van juni sloeg de moesson ongenadig toe; zulk weer had Frankie nog nooit gezien. Gierende windvlagen trokken daken van huizen, borden van gevels. De regen viel in gordijnen omlaag, bijna horizontaal door de wind. De rode aarde veranderde in een dikke, plakkerige modder die van buiten de OK binnensijpelde en zich vermengde met het bloed op de betonnen vloer. Ze waren voortdurend bezig om het weg te scheppen."

Wat ook het grote meerwaarde is van het boek: liedjes van die tijdsperiode, vooral rebelsliedjes waar de lezer naar kan luisteren en de kans krijgt om helemaal in het boek te verdwijnen.

De auteur is er in geslaagd om een authentieke en krachtige verhaal te creëren over onzichtbare helden, de vergeten vrouwen.

Meer recensies van Iwona