Kortjakje

marcel hoekstra 25 februari 2020
Laat, maar toch, werd dan eindelijk ook aan Jan Siebelink gevraagd het boekenweekgeschenk te schrijven. En dat deed hij. Zo:

De dan negenenzeventig jarige Arthur Siebrandi, schrijver en gepensioneerd leraar Frans, strekt zijn benen na herlezing van de Openbaring van Johannes:‘Ik zag aan de rechterhand van hem die op de troon zat(..)’, en valt ten prooi aan een beroerte. In de ambulance herbeleeft hij in flash backs flarden van zijn leven.

Op elfjarige leeftijd rent Arthur vertwijfeld zijn vader achterna, die even verderop en net aan de waarneming onttrokken op jas en fiets na ten hemel opgenomen lijkt te zijn c.q. hoe dan ook van de aardbodem verdwenen blijkt.
De invloed van die gebeurtenis op zijn verdere leven; op zijn huwelijk, korte romance met een leerlinge en de zich daaruit ontspinnende driehoeksrelatie; maar ook op de ermee steek houdende contacten met een poëziecriticus en een collega-schrijver, voeren de lezer langs Siebrandi’s onderwijscarrière, poging tot academische promotie en de verheffing van zijn vaders’ tenhemelopneming tot roman.

Siebelink maakte er met Jas van belofte helaas een stilistisch rammelende en potsierlijk afgeraffelde novelle van. Warm kregen we het er niet van.

Titel: Jas van belofte
ISBN 978 90 5965 467 9 | 94 pag.
Boekenweekgeschenk CPNB 2019
Auteur: Jan Siebelink
Uitgever: de Bezige Bij

Meer recensies van marcel hoekstra