Ik las...

JAB1950 20 februari 2022
Ik, las ‘Hello Honey are you there?’

De titel van het op waarheid gebaseerde reisverhaal van Elly-Pam van Driel. Een verhaal van een reis door Zuid-Amerika, die zij een aantal jaren na het overlijden van haar man in haar eentje maakte. Een spannende indrukwekkende en intensieve reis. Niet alleen vanwege de vele bezienswaardigheden en indrukken, zij wil zoveel mogelijk zien en genieten van de culturen. Elk land dat zij bezoekt is weer anders qua gebruiken, rituelen en bevolking. Haar hart wordt het meest geraakt door Peru, daar wonen de aardigste mensen vermeld zij in haar reisverslag, daar voelt zij zich het meest thuis. Er is een man, die haar hart gedurende deze reis ook raakt en sneller doet kloppen. Ze chatten bijna elke dag om wetenswaardigheden uit te wisselen. Hij steekt zijn gevoelens voor haar niet onder stoelen of banken, is romantisch en smoorverliefd. Feilloos weet hij bij haar verlangens op te wekken die ze in lange tijd niet meer had. Deze man zou het wel eens voor haar kunnen zijn, zouden zij samen een nieuwe toekomst op kunnen bouwen? Ze wil zo graag nog een keer een maatje een nieuwe liefde in haar leven en hij raakt precies haar gevoelige snaar. Bijna elke avond wordt ze getrakteerd op een liefdesliedje waar ze van geniet. En als hij haar op zeker moment zijn vrouw noemt voelt ze zich gevlijd en gaat er helemaal voor. Totdat hij aan haar vraagt of zij een pakketje wil aanpakken voor hem en zij de kosten van het versturen op zich wil nemen, dan krijgt zij het bedrag later wel van hem terug.
Door haar goede vriendin in Europa die zij raadpleegt over deze kwestie, wordt zij gewaarschuwd dat de man weleens een scammer kan zijn. De vriendin, is er altijd voor haar op de achtergrond, zeker in geval van nood. Ze kan en wil maar niet geloven dat deze lieve, aardige, fatsoenlijke man haar geld afhandig zou maken. Haar gevoel wil er niet aan, maar na een poosje roept haar nuchtere verstand haar op een gegeven moment tot orde. Ze begint op haar hoede te raken en er komen barsten in hun leuke verhouding die steeds groter worden, zeker als de FBI haar hulp inroept om deze man en de grote organisatie waar hij kennelijk toebehoord op te rollen, ze speelt het spelletje braaf mee. En wordt een ‘miss Marple’ in het verzinnen van smoezen en trucs om maar onder betalingen, die zij gelukkig niet doet, uit te komen.
Misselijkmakend is de manier waarop deze scammers te werk gaan en hun slachtoffers vaak bankroet en met grote schulden achterlaten. Triest dat er nog zoveel mensen zijn die hier intrappen. Kun je nog wel iemand vertrouwen?
Het boek is vlot geschreven en ik heb, even los van de scammer, genoten van de hierin verweven reisverhalen. Was zo af en toe achter adem van alle belevenissen die zich in sneltreinvaart aan mijn lezersogen voltrokken.
Dit dikke boek is zeker een aanrader **** waardering Joséphina A. Bosma.

Meer recensies van JAB1950