Marcel

JAB1950 07 november 2022
Ik las het boek 'Marcel' van Patsi Desiree.
Dit is mijn Recensie.
Marcel, wat heb ik van je genoten! Na een aantal bladzijden was ik helemaal verkocht en verknocht.
Wat een waardevol en mooi, maar kort leven heb jij gehad. De manier waarop Patsi het beschrijft doet jouw stukje aardse leven eer aan. Downsyndroom, ik heb iets met mensen die begenadigd zijn met dit syndroom. Zij zijn puur, open en hebben een liefdevolle kijk op het leven. Dit boek laat ons stukken uit het leven van alledag zien waarin dit mooie kind met Down de hoofdrol speelt. Wie wordt er niet aangeraakt door zijn puurheid.
Hilarisch de scene met het nichtje dat in haar wandelwagen bij het vuilnis neergezet wordt om dat ze stjinkt. De simpele verklaring, die jij hiervoor hebt wanneer je door je liefdevolle maar ongeruste moeder op het matje geroepen wordt. Vuilnis stjinkt ook!, behoeft geen verdere uitleg. Wat heeft Patsi jouw taaltje leuk en levendig verwerkt. Dit toverde menig keer een glimlach op mijn gezicht. En de onbeschoftheid van het mensdom dat altijd klaar staat met hun vooroordelen en veroordelingen maakte mij ook boos en verdrietig. Toch creëerde jij, in je korte leven, de juiste mensen om je heen die jou konden zien door de ogen van universele liefde. Zij liepen in empathie een stuk mee op je pad. Zij werden je beste vrienden.
Onvoorwaardelijk liefde kreeg jij van het dierenrijk in de gedaante van de hond Ozzy, die je allergrootste vriend was. Zonder woorden verstonden jullie elkaar.
Jij genoot van alle kleine dingen in het leven hetgeen een kunst is voor vele mensen, maar niet voor jou. Juist in al die kleine dingen zag jij de grootsheid die zich vaak dichtbij bevond soms vlak onder onze neuzen. Jij zag het! Dit prachtige boek heeft mij geraakt tot in het diepste van mijn ziel. Het nam mij mee op de levensreis van een bijzondere jongeman die Patsi zo stevig, maar ook zo kwetsbaar en fragiel neergezet heeft. Alle pijn en diepe droefheid tijdens jouw afscheid, maakte dat ik op de helft even gestopt ben met lezen, om mijn tranen te drogen en het een plekje te geven.
Alles wordt intens beleeft, ook de momenten van vreugde die met een flinke dosis relativeringsvermogen door jouw humor overgoten worden. Van de eerste tot de laatste bladzijde heb ik de kracht gevoeld van jouw bijzondere levensverhaal. Dank je wel Marcel.
Chapeau Patsi Desiree Jij krijgt van mij ***** 5 sterren.
Tekst; José Bosma
Rest mij nog te vermelden dat de opbrengst van dit boek geheel gedoneerd wordt aan de Elzenhofschool te Aarschot in België. Een school voor bijzondere kinderen. Dank, dat ik dit boek mocht lezen Patsi

Meer recensies van JAB1950