Een oorlog heeft geen winnaars, het heeft slecht verliezers.

JAB1950 24 september 2019
Dit is een boeiend geschreven boek over hoe snel mensen door het (nood)lot) in intriges terecht kunnen komen waar geen uitweg meer mogelijk is.
Wanneer twee studenten door het meesterbrein van de Office of Strategic Service gerekruteerd wordt voor een zeer zware geheime opdracht begint het avontuur. Men zegt wel eens dat In liefde en in oorlog alles is geoorloofd. Dit boek beschrijft alle hoogte en dieptepunten alle uitwassen en mensonwaardige omstandigheden van de gruwelijke tweede Wereldoorlog.
Alles komt aan bod van onwetendheid tot wetenschap, van goedkeuring tot, afkeuring, van wantrouwen tot verraad van liefde tot haat het wordt bijna filmisch beschreven. Het is niet te geloven waar mensen toe in staat zijn.
De tweeling, die de schrijver door zijn boek laat wandelen, vertegenwoordigen voor mij de metafoor van de zwarte wolf ‘het kwade’ en de witte wolf ‘het goede’ beiden huizen in elk mens. Maar wanneer het goede noodgedwongen in de schoenen moet stappen van het kwade en het zich hiermee zo moet conformeren dat deze bijna onmenselijke als zowel bijzondere levensopdracht die een geheel onverwachte wending aan deze oorlog zal geven hem bijna te zwaar wordt, zet Will alles op alles om deze zware opdracht te volbrengen. Hij weet te handhaven bijgestaan en gesteund door zijn loyale vriend een jongen van Joodse komaf. Hun beider leven staat compleet op z’n kop toch halen zij de eindstreep van deze schier onmogelijke taak.
De tweede Wereldoorlog nadert zijn einde, maar eindigt de oorlog ook voor hen? Ik heb dit boek met veel aandacht gelezen dank je wel Jurgen Bulterman
Voor dit bijzondere werk. Van mij krijg je vijf welverdiende sterren.

José Bosma Bussum

Meer recensies van JAB1950