Nederland Luilekkerland

JAB1950 28 augustus 2019
Puur op gevoel en ook een beetje vanwege de gelikt uitziende omslag kocht ik het boek van de schrijver Andries Bik met de titel ‘Grand Hotel de Bajes.’ Het lonkte. Nadat ik erin begonnen was, kon ik niet stoppen, wat gebeurt er toch in dit mooie land, waar het eens goed toeven was en waar het recht nog zegevierde? Hoewel corruptie en leugens misschien wel aanwezig waren want deze zijn er door de eeuwen heen altijd geweest, maar waar misselijkmakende sluwe en slinkse achterklap lang niet zo hoog in het vaandel stonden als vandaag de dag. Waar de fatsoenlijke burger nog opkwam voor het onrecht hen aangedaan en waar men nog een poot had om op te staan. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand’ in dit geval Andries Bik’ zonder enkele bewijslast zomaar van zijn bed gelicht kan worden en een flink aantal maanden celstraf krijgt, dat hij vanaf dat moment als een gevaarlijk individu en zware crimineel behandeld wordt
Iemands vrijheid is zijn grootste goed en geboorterecht hoe is mogelijk dat justitie hierin zo heeft gefaald. Hier komt mijn gevoel voor rechtvaardigheid behoorlijk van in het gedrang, en steekt mijn verzetsnatuur de kop op. Ik heb diep respect en bewondering voor deze jongeman hoe hij zich hier doorheen geslagen heeft en dat hij dit review heeft durven schrijven. Deze openlijke, fatsoenlijke en vredelievend aanklacht tegen het recht in dit afkalvende land maakt dat ik ‘Chapeau’ zeg en een diepe buiging voor hem maak. Wat hij ons Nederlands staatsburgers met dit schrijven wil laten (in)zien is dat het hier in het gevangeniswezen een Luilekkerland is en dat onze belastingcenten opgaan aan het in de watten leggen van zeer zwaargestrafte daadwerkelijke criminelen. Mensen die voor de meest afschuwelijke en vreselijke daden zijn veroordeeld en die hun straf in de bajes zo aangenaam mogelijk wordt gemaakt? Neen het zal hen aan niets ontbreken zolang men in den Haag nog steeds het braafste jongetje van de klas blijft spelen! Er zijn nog steeds mensen die weg kijken van deze misstanden. Deze jongen durft dit aan de kaak te stellen op een zeer beschaafde, maar duidelijke manier. De pen is scherper dan het zwaard. Hij heeft een heldere blik en visie en weet op een open en eerlijke manier aan de kaak te stellen hoe men in dit land meer dan misbruik maakt van onze belastinggelden. Hij wil de Nederlander wakker schudden met dit schrijven. Dat gaat hem lukken, dat weet ik zeker. Als niemand de knuppel in het hoenderhok durft te gooien gebeurt er helemaal niets. Deze jongen, die qua leeftijd mijn zoon had kunnen zijn, denkt in mogelijkheden en daar hou ik zo van, het glas is halfvol er zijn uitdagingen en oplossingen. Deze uitdaging heeft hij aangenomen en wat mij betreft is hij met vlag en wimpel geslaagd. 5 sterren waardig. Complimenten aan zijn beiden ouders die hiervoor de basis legden.

Meer recensies van JAB1950