Lezersrecensie
Enemies-to-lovers gecombineerd met fake dating
3,5 sterren
Alex Aster staat bekend als dé BookTok-auteur van het moment, met haar Ya-romantasydebuut Lightlark die viraal ging en haar een nummer één plek op de New York Times-bestsellerlijst bezorgde. Met Summer in the City maakt ze haar debuut in het feelgoodgenre voor volwassenen, en dat doet ze in stijl. De knalroze cover met frivole illustraties springt direct in het oog en laat er geen twijfel over bestaan: dit wordt luchtig leesplezier.
Het verhaal volgt de 27-jarige Elle, een scenarioschrijfster die de kans van haar leven krijgt: een script schrijven voor een grote film die zich afspeelt in New York City. Alleen kampt ze met een flinke portie writer’s block en een nog grotere dosis emotionele bagage. Gelukkig mag ze het penthouse van haar zwangere zus gebruiken, compleet met uitzicht op de skyline en een hip koffietentje om de hoek. Inspiratie verzekerd, zou je denken. Tot ze ontdekt wie haar buurman is: Parker Warren. Een tech-miljardair waar ze twee jaar eerder bepaald geen meet-cute mee beleefd heeft.
Elle heeft toegang nodig tot de mooiste locaties in de stad voor haar filmscript, Parker moet zijn imago oppoetsen met een zogenaamd serieuze relatie om een overname te redden. En dus sluiten ze een pact: één zomer doen alsof. Maar wie romcoms leest, weet: niets blijft echt alsof. Aster weet hoe ze moet schrijven voor het feelgood publiek. De dialogen zijn vlot en modern. New York is niet zomaar het decor, de stad lééft echt in het boek. Elle maakt een mooie persoonlijke groei door: van cynische eenling naar iemand die weer durft te hopen.
Een enemies-to-loversverhaal gecombineerd met een fake dating-trope? Dat heeft sowieso al een streepje voor. En als daar ook nog een flinke dosis spice, een scherpe pen en lekker veel onderhuidse spanning bij komt kijken, dan verdient zo’n boek sowieso een plekje op het nachtkastje. Dit verhaal tikt al die vakjes aan, en weet ondanks het voorspelbare stramien tóch fris en vermakelijk te blijven.
Toegegeven, het is allemaal behoorlijk over the top. Parker is rijker dan rijk, en kan met het grootste gemak een huis/restaurant/wat dan ook kopen alsof het een pakje boter betreft. Maar juist de absurditeit maakt het vermakelijk. Wat Summer in the City vooral goed doet, is het combineren van romantiek met onderliggende thema’s zoals rouw, zelfbeeld en onafhankelijkheid. Elles worstelingen met haar overleden moeder en haar angsten over echte liefde geven het verhaal net dat beetje diepgang. Niet zwaar, maar wel voelbaar. Verwacht geen epische romance, maar wel een heerlijk vermakelijk verhaal waarin New York City de échte hoofdrol speelt.
Alex Aster staat bekend als dé BookTok-auteur van het moment, met haar Ya-romantasydebuut Lightlark die viraal ging en haar een nummer één plek op de New York Times-bestsellerlijst bezorgde. Met Summer in the City maakt ze haar debuut in het feelgoodgenre voor volwassenen, en dat doet ze in stijl. De knalroze cover met frivole illustraties springt direct in het oog en laat er geen twijfel over bestaan: dit wordt luchtig leesplezier.
Het verhaal volgt de 27-jarige Elle, een scenarioschrijfster die de kans van haar leven krijgt: een script schrijven voor een grote film die zich afspeelt in New York City. Alleen kampt ze met een flinke portie writer’s block en een nog grotere dosis emotionele bagage. Gelukkig mag ze het penthouse van haar zwangere zus gebruiken, compleet met uitzicht op de skyline en een hip koffietentje om de hoek. Inspiratie verzekerd, zou je denken. Tot ze ontdekt wie haar buurman is: Parker Warren. Een tech-miljardair waar ze twee jaar eerder bepaald geen meet-cute mee beleefd heeft.
Elle heeft toegang nodig tot de mooiste locaties in de stad voor haar filmscript, Parker moet zijn imago oppoetsen met een zogenaamd serieuze relatie om een overname te redden. En dus sluiten ze een pact: één zomer doen alsof. Maar wie romcoms leest, weet: niets blijft echt alsof. Aster weet hoe ze moet schrijven voor het feelgood publiek. De dialogen zijn vlot en modern. New York is niet zomaar het decor, de stad lééft echt in het boek. Elle maakt een mooie persoonlijke groei door: van cynische eenling naar iemand die weer durft te hopen.
Een enemies-to-loversverhaal gecombineerd met een fake dating-trope? Dat heeft sowieso al een streepje voor. En als daar ook nog een flinke dosis spice, een scherpe pen en lekker veel onderhuidse spanning bij komt kijken, dan verdient zo’n boek sowieso een plekje op het nachtkastje. Dit verhaal tikt al die vakjes aan, en weet ondanks het voorspelbare stramien tóch fris en vermakelijk te blijven.
Toegegeven, het is allemaal behoorlijk over the top. Parker is rijker dan rijk, en kan met het grootste gemak een huis/restaurant/wat dan ook kopen alsof het een pakje boter betreft. Maar juist de absurditeit maakt het vermakelijk. Wat Summer in the City vooral goed doet, is het combineren van romantiek met onderliggende thema’s zoals rouw, zelfbeeld en onafhankelijkheid. Elles worstelingen met haar overleden moeder en haar angsten over echte liefde geven het verhaal net dat beetje diepgang. Niet zwaar, maar wel voelbaar. Verwacht geen epische romance, maar wel een heerlijk vermakelijk verhaal waarin New York City de échte hoofdrol speelt.
1
Reageer op deze recensie