Je kunt beter wakker blijven.

Jacqueline77 27 oktober 2021
Linda Jansma werd geboren in Amsterdam op 19 oktober 1967. Op haar dertiende verhuisde ze naar Almere. Sinds 2018 woont ze in een dorp in Friesland. In 2011 won ze met haar eerste boek Caleidoscoop (2010) de Schaduwprijs. Dit is de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende debuut. Slaap maar zacht, is het 16de boek van Linda Jansma.

Wat betekent "Als je wakker wordt, begint je nachtmerrie" Hoe kun je, als je wakker bent een nachtmerrie hebben?

Maud, werkt op de IC afdeling van een ziekenhuis. Daar ligt een onbekende man, die ze Tom noemt. Hij ligt in coma en ze weten niet of hij ooit nog bijkomt. Op een dag gebeuren er allemaal rare dingen op de IC. Wie deed dit? Was dit een ongeluk of opzet?

Finn, de zoon van Maud heeft een probleem en vraagt zich af of hij zijn moeder daarmee moet opzadelen. Tara, zijn zusje heeft wel een oplossing, maar of dit de juiste is en ongevaarlijk?

Richard en Eefje, zijn politieagenten en zijn belast met het onderzoek naar hetgeen wat er met Tom is gebeurd.Het komt zelfs bij Opsporing verzocht. Er belt een getuige, maar die wordt dood gevonden. Heeft die getuige een ongeluk gehad, of is er meer aan de hand?

Er zijn veel personages in dit verhaal, zodat ik geen favoriet of minst favoriet persoon kon aanwijzen. Ze hadden voor mij allemaal wel iets wat ik niet erg sympathiek, of juist wel sympathiek vond, iets raars of aardigs. Veel verhaallijnen, maar veel kleine, die ineens bij elkaar kwamen en die leken dan in twee bladzijdes gepropt te moeten worden op het einde. Dat vond ik erg jammer, want dat ben ik niet gewend van Linda Jansma. Ik miste een epiloog, want ik wou graag weten, hoe het maanden later, met de hoofdpersonen ging. Het boek was voor mij, vanaf het begin spannend en ik heb er erg van genoten.

Meer recensies van Jacqueline77