Leegland of de gladiolen.

Jacqueline77 11 januari 2021
Marjan Brouwers werd in 1963 in Midwolde geboren. Ze heeft Engels en letterkunde aan de rijksuniversiteit in Groningen gestudeerd. In 2000 begon ze met schrijven. Leegland is haar tweede roman. De eerste, "Ren Janina, Ren", schreef ze met Jeanette van Ditshuijzen. Marjan schrijft voor zichzelf en voor opdrachtgevers. Ze heeft vijf jaar aan Leegland geschreven.

Leegland, gaat over Julius, Senna en Eva. Het speelt zich af in een Nederland, met het, vernietigende vikingvirus en na een klimaatoorlog. Amsterdam bestaat nog en Fort Zwolle. De meeste steden van Nederland liggen onder water. Onderdrukking en dictatuur zijn dagelijkse kost. Julius en Eva doen een ontdekking, die ze niet hadden mogen doen, hiervoor wordt Julius naar Fort Zwolle gestuurd. Senna heeft een bevel niet opgevolgd en is hierdoor als deserteur gebrandmerkt. Ook zij wordt naar Fort Zwolle gestuurd. In de trein ontmoet ze Julius, die net als zij naar Fort Zwolle op weg is. Onderweg krijgen ze de kans om samen te ontsnappen en alleen door elkaar te vertrouwen kunnen ze de gevaarlijke tocht aan. Wat volgt is een avontuur met nagelbijtende spanning en het willen weten hoe dit boek verder gaat. Zouden ze ooit Leegland, de vrije enclave van Kosse Lester vinden?

Na twee dagen zat ik al op de helft van het boek, zonder uren gelezen te hebben. Het boek leest makkelijk, vooral de korte hoofdstukken, met de namen erboven, door wiens ogen het verhaal verder gaat. Het boek deed me aan een kruising tussen "The handmaid's tale" en" The hungergames" denken. Het goede nieuws is: er komt een vervolg! Het slechte nieuws is : het is er nog niet.. Dit boek is een aanrader.

Meer recensies van Jacqueline77