heftig waargebeurd

Jaimy Smeets 28 september 2020 Auteur
Ambilicious organiseerde een leesclub rondom Anya van der Grachts waargebeurde boek 3 Oktober ‘ik zal je krijgen’
Bedankt voor het recensie-exemplaar.

Sjaak is vijfentwintig als jij op slag verliefd wordt op de jongere Janine.
Hij moet heel hard zijn best doen om haar te veroveren en als dat dan eindelijk lukt is hij de koning te rijk en lijkt een waar liefdesverhaal te beginnen.
Helaas is niks minder waar als Sjaak zich steeds verder ontpopt tot een ware tiran.
Hij wil dat alles op een bepaalde manier gebeurt, dat Janine zich op een bepaalde manier presenteert en schroomt niet om haar dit met harde hand of grove woorden bij te brengen.
Als Janine zwanger wordt van hun zoon nemen de lichamelijke en geestelijke mishandelingen alleen maar toe.
Maar Janine blijkt een ware vechter en ontfermt zich als een leeuwin over haar zoon.
Het maakt niet uit hoe hard Sjaak slaat of scheldt, ze weet haar eigenwaarde te behouden en weet heel goed dat dit niet aan haar te wijten is.
Sjaak is niet bijzonder blij met zijn zoon. Janine geeft hem veel meer aandacht en zorg dan hij ooit van haar gekregen heeft en dat is niet de bedoeling. Ze is ZIJN vrouw.
Als Janine opgenomen wordt in een rusthuis en Jack noodgedwongen bij Sjaak achterblijft, is de verzorging van de kleine dan ook niet iets waar Sjaak prioriteit aan geeft.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Sjaak.
Het is ongelofelijk om zijn gedachtegang te lezen en te zien hoe hij zijn denken en handelen rechtvaardigt.
Het is uiteraard nooit Sjaaks fout, iedereen is tegen hem en hij handelt vanuit liefde.
Ik kan me niet indenken hoe een mens zo kan zijn.
Janine krijgt veel te verduren maar blijft sterkt.
Ze blijft tegen hem ingaan en de discussie met hem aangaan en doet haar best om uiteindelijk zo ver mogelijk van Sjaak vandaan te blijven.
Het is niet alleen heel makkelijk om Sjaak en Janine als echte mensen te zien omdat het een waargebeurd verhaal is, maar je ziet ze ook echt voor je.
Waar Janine vooral tot leven komt door haar uiterlijk, is het bij Sjaak vooral zijn innerlijk dat zijn personage maakt.
Uiteindelijk is het 3 oktober en doet Sjaak het enige wat hem nog rest en schrijft een brief aan wie hem ook maar wil lezen waarin zo ongeveer iedereen de schuld krijgt, die hij ooit ontmoet heeft.
“Jullie zijn allemaal schuldig aan deze uitkomst. Wraak is tenslotte de meest zekere vorm van gerechtigheid. Straks zijn we eindelijk weer samen. Ik zal je krijgen”

Anya van der Gracht hoopt met het schrijven van 3 Oktober – ‘ik zal je krijgen’ dat we onze ogen niet sluiten voor situaties als deze en mensen zo verdorven als Sjaak.
Ze hoopt met de #kijknietweg meer aandacht voor huiselijk geweld te creëren.

Meer recensies van Jaimy Smeets