eigentijds sprookje

Jaimy Smeets 09 juni 2020 Auteur

Een eigentijds sprookje, dat is Day dreamer heel kort gezegd.
Ik moest even alles wat ik denk te weten los laten en me helemaal geven aan het verhaal.
Het is niet iets wat ik normaal lees, maar het boek sprak me heel erg aan.
De cover is prachtig en ondanks dat het al vaak gezegd is, is het toch de moeite waard om te vermelden dat de lay-out ook super is.
De lay-out met zijn sierlijke letters en tekeningen maakt samen met de beeldende beschrijvingen dat je je echt in het kasteel waant.

Maar zal ik bij het begin beginnen.
Lora gaat met haar hondje Henry rennen in het bos.
Haar moeder en zij zijn pas bij haar nieuwe vriend ingetrokken, waardoor Lora er niet meteen een stiefvader maar ook een stiefzús bij heeft.
Het botert niet tussen haar en Amaryllis dit tot ongenoegen van haar moeder.
In het bos, tijdens haar renrondes kan Lora al haar zorgen en frustraties loslaten.
Algauw komt er een zorg bij als Henry weg rent en Lora de weg kwijt raakt in haar poging om Henry te vangen.
Ze stuiten daarna samen op een waar kasteel en zonder aarzelen klopt ze aan op de massieve deur.

Dan begint eigenlijk het echte verhaal pas.
Lora wordt opgenomen in het huis, krijgt een eigen slaapkamer en helpt mee in de keuken.
Ze leert de bewoners kennen, Margriet en Hubert, die zorgen voor de kinderen van het echtpaar van wie het kasteel oorspronkelijk was.
Samen met Margriet ontfermt ze zich over de twee kleine meisjes Charlotte en Alice en leert ze één van hun oudere broers kennen, Bobby.
Een knappe verschijning waar Lora direct vlinders van krijgt.
Er gebeurt heel veel en ondanks dat we onze principes moeten laten varen en er bewust van zijn dat het een sprookje is, blijf ik met veel vragen zitten.
Waarom belt ze haar moeder niet, zij moet toch hartstikke ongerust zijn?
Ook komt Amaryllis op een gegeven moment in het kasteel wonen, en dat volg ik even niet.
Toch is er veel wat ik wel zie en wat dan ook erg machtig geschreven is.
Ik ben er absoluut helemaal in meegetrokken en zie het kasteel met al zijn kamers en bewoners helemaal voor me.
Ook heb ik er over gedroomd nadat ik het boek uitlas, dus dat zegt ook erg veel over hoe ik ermee bezig ben geweest.
Het is zeker een boek dat blijft hangen.

Omdat Day dreamer het eerste deel van een tweeluik is, hoop ik natuurlijk dat na het lezen van Night thinker al mijn vragen beantwoordt zijn en het verhaal zijn ware aard aan mij laat zien.
Voor nu is Day dreamer zeker weten een prachtig verhaal, maar mis ik toch ergens de connectie.
Desalniettemin is het prachtig geschreven en vormgegeven waardoor ik ontzettend nieuwsgierig ben naar het tweede en laatste deel.

Meer recensies van Jaimy Smeets