Niet helemaal

JaneInWonderland 11 augustus 2020
Ik heb dit boek “Thirteen reasons why” al een heel tijdje geleden gelezen. Toen in het eerst las, vond ik het boek wel goed. Nu ik ernaar terug kijk en zelf meer weet over depressies en zelfmoord, moet ik echter die mening veranderen.

“Thirteen reasons why” vertelt het verhaal van Hannah Baker. Hannah Baker heeft zelfmoord gepleegd en net voor ze dit heeft gedaan, heeft ze cassetten opgenomen, waarin ze zegt waarom ze zelfmoord heeft gepleegd. Deze cassetten verplicht ze dan rond te gaan bij elke persoon die een reden was. Zo lijkt het eerder op een vreemde soort wraak dan dat het een echt goed beeld vormt van wat er in haar omging.

Ik heb zelf niet zo lang geleden last gehad van een zware depressie en ik weet wel dat ik dat hier niet mee kan vergelijken, aangezien mijn depressie een heel andere oorzaak had, maar toch. Ik kon me niet met Hannah vergelijken, helemaal niet. Mijn depressie liet me vol zitten met zelfhaat. Niet alleen met haat naar anderen toe.

En ja, ik vind het mooi dat Jay Asher probeerde in een verhaal te vertellen wat een klein ding voor effect kan hebben en dat allemaal kleine dingen samen een hele storm zijn, maar dat was het dan ook; probéérde. Hannah vertelt wat er gebeurt is, maar het voelt niet juist aan, niet echt.

Ik begrijp het ook niet helemaal. Heeft ze een depressie gekregen door die kleine dingen (want ze lijkt nergens echt die gevoelens te hebben die zo kenbaar zijn) of heeft ze zelfmoord gepleegd omdat ze wilde af zijn van de mensen rondom haar? Aangezien die laatste optie nogal een serieuze reactie is.

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen, maar Jay Asher, ik apprecieer je pogingen tot. Het is enkel niet helemaal voor mij. Het kan aan mij liggen, maar ik herkende mezelf niet in je verhaal, niet in Hannah. Ze voelde gewoon niet echt. Maar nog eens, dit kan echt aan mij liggen.

Als je meer wil weten over zelfmoord en wat iemand drijft tot zoiets, probeer “vele hemels boven de zevende”, “de glazen stolp”, of wat poëzie op Wattpad. Die helpen je, vind ik zelf, veel meer dan dit.

Meer recensies van JaneInWonderland