Perfect voor de liefhebber van Klassieke Oudheid

JaneInWonderland 25 februari 2021
Pompeii is een interessant non-fictie boek dat me een beeld heeft gegeven van het leven van een Romein. Over de inhoud van het boek kan ik niet oordelen, maar ik kan alvast zeggen dat het een betrouwbare bron lijkt. Mary Beard, de schrijfster, is immers een bekende classicus.

Wat ik zeer leuk was, was dat het niet altijd enkel droge feitjes waren. Ook geeft Mary Beard af en toe haar mening en kunnen we een stukje persoonlijkheid zien doorschemeren. Er is soms zelfs sprake van subtiele humor.

“Maar nog een tree lager op de maatschappelijke ladder had je een groot percentage stedelingen die in een kamertje boven hun winkel, bar of werkplaats woonden, zonder stromend water, en vaak zonder warmtebron, of kookgelegenheid, afgezien van een stoof misschien (die naast warmte ook ernstig brandgevaar opleverde, over tweeledige
functies gesproken)”

Wat je misschien ook opvalt is dat dit een zeer lange zin is. Dit is eerder een minpuntje aan Mary Beards schrijfstijl. Ze gebruikt soms zeer lange zinnen die het voor de lezer moeilijk maken hun aandacht bij het boek te houden.

Wat ook leuk is, zijn de toegevoegde afbeeldingen van voorwerpen en de grondplannen die een beter beeld geven van de inhoud. Het boek is ook opgedeeld in verschillende hoofdstukken die elk ander thema behandelen. Zo is er sowieso wel een thema dat je interesseert.

Kortom kan ik zeggen dat dit boek zeker een aanrader is voor liefhebbers van de Klassieke Oudheid.

Meer recensies van JaneInWonderland