Een vrouw met ballen it is!

Wanneer Fem 17 jaar oud is, haalt ze via haar moeder een bijbaan binnen op het circuit van Zandvoort.
Wanneer ze tijdens het werk met de hak van haar pump vast komt te zitten in een traptrederooster leert ze haar prins op het witte paard kennen. De prins op het witte paard is de 19 jaar oudere Carly Pellinkhof, een stoere, sexy kerel en een bekende naam in de autosportwereld, wel bekend als tuner van motoren voor auto’s via zijn eigen bedrijf Carly Motors. Iedereen in de autowereld kent hem of weet hem te vinden en als je Carly aan je auto hebt werken lijkt succes gegarandeerd.Fem valt als een blok voor Carly en al snel zijn ze onafscheidelijk. Wanneer Fem en Carly bijna twaalf jaar bij elkaar zijn, dropt Carly een bom die de wereld van Fem volledig op zijn kop zet. Met de vraag: Weet jij wat genderdysforie is? Zet Carly een koers in haar leven in die Fem niet voor mogelijk had gehouden. En waarvan het de vraag is of het de weg is die Fem wil bewandelen. Carly blijkt niet de prins, maar de prinses op het witte paard. Een onzekere tijd breekt aan en of Fem en Carly deze uitdaging samen het hoofd weten te bieden, lees je in Vrouw met ballen.

In vrouw met ballen neemt Fem je aan de hand mee in haar eigen leven en dan niet de oppervlakkige bullshit die je wel eens krijgt als mensen wel hun verhaal willen vertellen, maar niet de ware toedracht of echt de diepte durven ingaan (wat een irritatie-factor is van mij, als je een dergelijk boek schrijft heeft het alleen zin als je jezelf bloot geeft), gelukkig durft Fem dit wel en zet ze met Vrouw met ballen een gedurfd en intiem boek neer.Ondanks dat het ongetwijfeld beangstigend zal zijn geweest voor Fem, is ze in het boek volledig met haar billen bloot gegaan. Want ja waarom een boek schrijven om mensen in dergelijke situaties te helpen als je niet alles verteld.
Fem heeft dit op een unieke manier gedaan. Door op een humorvolle wijze onderwerpen aan te snijden die in Nederland helaas nog steeds onder de taboe vallen heeft ze, een voor Nederlandse begrippen, uniek boek neergezet. Die ondanks de zelfspot en humoristische manier van schrijven wel luchtigheid verschaft, maar niet afdoet aan het onderwerp genderdysforie. Er blijft ook geen onderwerp onbesproken. Van haar twijfels over haar relatie met Carly tot aan het regelen van operaties en van het hebben van een eigen leven van één van de borsten tot aan de vaginaplastiek wordt alles besproken. Vrouw met ballen is een intiem en humorvol naslagwerk van wat Fem allemaal heeft meegemaakt in haar leven. Je hebt als je het boek dicht slaat echt het idee dat je Fem, maar ook Carly al jaren kent. Ik ben regelmatig dwars door mijn panty gegaan van het lachen, maar heb gezien de lastigere momenten ook wel een traan weggepinkt en veel respect gekregen voor Fem en Carly.
Na het lezen van dit boek ben ik van mening dat partners van mensen die transgender zijn, maar ook zeker de persoon die transgender is veel aan het boek Vrouw met ballen kan hebben en raad het boek dan ook aan iedereen aan. Dus ren naar de winkel en haal je eigen exemplaar.

Ik eindig deze recensie dan graag met één van mijn favoriete quotes uit het boek:
Het gaat nu eenmaal om de liefde en je kunt een relatie op vele manieren vormgeven – ook zonder die te bestempelen. Niet alleen voor alle partners van transgenders die na mij komen, maar voor ieder uniek mens hoop ik dat ik hen via mijn verhaal help om vooruit te komen. Om met respect voor elkaar en voor jezelf je relatie te verdiepen. Door te zijn wie je bent en met wie je bent. Als jij daar blij van wordt, is dat perfect en uniek voor jou. Luister naar je hart en volg je eigen koers. Laat je niet in een hokje duwen door de buitenwereld, maar geeft elkaar de ruimte. - Fem Canes.

Een boodschap niet alleen voor de mensen binnen de transgender-doelgroep, maar voor de hele wereld!!!

Meer recensies van Janine's bookadventures