We zijn allemaal uniek

Janneke 29 november 2020
Judith Visser heeft tot nu toe dertien boeken geschreven. Ze brak door met het boek Zondagskind (2018), een autobiografisch boek over opgroeien met autisme. Met dit boek won ze de Hebban Literatuurprijs 2018. Judith groeide op in Rotterdam Zuid, maar woont sinds 2010 in een roedel wolfhonden in Rockanje.

Zondagsleven (2020) is een vervolg op Zondagskind. Gaat Zondagskind over het opgroeien met autisme, Zondagsleven gaat over de ontwikkeling van een volwassene met autisme. Zondagsleven is los te lezen van Zondagskind, maar voor de lezer is het prettig ook Zondagskind te hebben gelezen zodat je meer achtergrondinformatie hebt om te begrijpen wat er allemaal gebeurt in het hoofd van hoofdpersonage Jasmijn. En dat is nogal wat, waar je als “leek” niet bij stilstaat. Zo heeft Jasmijn het in haar werk als receptioniste niet erg naar haar zin. Al die mensen die langslopen met hun verschillende geuren.
Ze heeft een droom die haar op de been houdt. Ze hoopt ooit zo te leven dat het iedere dag zondag is. Maar of haar dat gaat lukken? Daarvoor moet je het boek gaan lezen.

Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken en is zeer vlot leesbaar. Er staan geen moeilijke woorden in en de zinsbouw is eenvoudig. Hoewel het boek doet denken aan een young adult roman heb ik het als 55-jarige met plezier gelezen.
Ik kan dit boek zeker aanraden als je meer wilt weten over hoe het is om met autisme te leven. Ook voor jongeren zeker een aanrader, misschien iets voor de leeslijst?

Het nawoord geeft extra informatie over het waarom van het schrijven van deze roman. Zo vond de schrijfster dat lezers een vervolg op Zondagskind verdiend hebben. Judith hoopt met dit boek te bereiken dat er meer begrip en ruimte komt voor mensen die in een andere wereld leven. “ We zijn allemaal uniek, gun elkaar die verschillen, help elkaar maar durf vooral ook jezelf te helpen.”

Meer recensies van Janneke