Indrukwekkend en beklemmend.

Jolanda 20 april 2020
Vrolijk werd ik er niet van, van dit stukje geschiedenis van Europa van de afgelopen 20 jaar. Misschien was het ook niet het beste boek wat je kan lezen tijdens de Corona-crisis maar ik houd nu eenmaal zo van de boeken van Geert Mak.

‘Europa, 1999. Geert Mak schrijft weer verder waar hij met zijn boek ‘In Europa’ geëindigd is. De overgang naar de 21e eeuw is er één vol beloftes. De belofte van één Europa, de belofte van een eigen Europese munt, de belofte van vrijheid, gelijkheid, vrede en rijkdom. Maar welke van deze beloftes zijn er in 2019 werkelijk waargemaakt?’

Geert Mak schetst geen optimistisch beeld van de afgelopen 20 jaar. Waar je zoekt zijn er natuurlijk altijd lichtpuntjes en kleine successen te vinden, maar alle crisissen (de bankencrisis, de Griekenland-crisis, de vluchtelingencrisis, de omslag in denken na de aanslagen van 9/11, de voortdurende spanningen tussen de Oekraïne en Rusland, de opkomst van het rechts-populisme) zo op een rijtje voorgeschoteld te krijgen deden me af en toe naar adem happen. Ik heb een paar keer zelfs met tranen in mijn ogen gezeten, waar er een beschrijving werd gegeven van de erbarmelijke omstandigheden waarin (nog steeds) vluchtelingen verkeren in de opvanglocaties op Samos en Lesbos.
Het is ook best wel confronterend om over een stukje geschiedenis te lezen waar je zelf deel van hebt uitgemaakt.
Daarnaast had ik voortdurend in mijn achterhoofd wat er zich nu in de wereld afspeelt met een virus waar we keihard tegen aan het vechten zijn. Europa staat er al zo wankel voor, zal dit ons sterker maken of slaat dit ons nog verder uit elkaar?
Ondanks dat ik me zelf absoluut een Europeaan voel, heb ik er zeker na dit boek weinig vertrouwen in.

Geert Mak schrijft ook hier weer weergaloos, hij blijft voor altijd mijn favoriete geschiedenisleraar. Ik hoop dat wanneer ik dit boek over 20 jaar nog eens lees, ik kan zeggen: ‘het kwam goed!’
Maar op dit moment kan ik me daar nog niets bij voorstellen.

Meer recensies van Jolanda