Prachtige overpeinzingen

Jolanda 20 november 2020
‘Tove groeit op in een arm arbeidersgezin in Kopenhagen. Het is vlak na de Eerste Wereldoorlog, haar vader raakt werkeloos en de relatie tussen en met haar ouders is zwaar onderkoeld te noemen. Tove hunkert naar de liefde en acceptatie van haar ouders. Tevens realiseert ze zich dat haar kindertijd voorbijvliegt.’

Dit is zo’n boek wat je langzaam tot je moet nemen. Wat ik natuurlijk niet deed, want als ik een boek mooi vind wil ik door! Met prachtige overpeinzingen beschrijft Tove Ditlevsen haar kindertijd waarin ze voortdurend op haar hoede moet zijn, zich aan moet passen terwijl ze zich een leven wenst wat afwijkt van de gebaande paden.
Soms is het bitter, soms juist weer liefdevol. Zo’n krachtig verhaal in maar 136 pagina’s.
Toch kwam het nog niet helemaal bij mij binnen, misschien moet ik het later nog eens herlezen en nog wat meer kauwen op de prachtige zinnen. Maar een aanrader is het zonder meer!

Meer recensies van Jolanda