Een goed maar verschrikkelijk boek

jclarijs 21 januari 2024
Roxane van Ieperen heeft haar debuutroman (eerder schreef zij enkel non-fictie) géweledig geschreven. Het boek neemt je mee in het hoofd van M. M. is een meisje dat gedurende het boek in de leeftijdscategorie van eind basisschool/start middelbare school is. Het boek gaat over haar leven, een verschrikkelijk leven. M. haar leven is getekend door mishandeling, zowel emotioneel als fysiek. Thuis en op school maakt zij wrede dingen mee.

Wat ik erg knap vind aan het boek is dat het je echt mee neemt in M. haar hoofd. Hoe zij verschrikkelijke situatie dragelijk maakt, waardoor je soms ook helemaal het besef van de realiteit naast de fantasie verliest. Je zit immers in het hoofd van M., een meisje dat er alles aan doet om de verschrikkingen die haar aangedaan worden dragelijk te maken.
Ik vond het een zwaar verhaal om te lezen, het is zeker geen feel-good boek. Maar de schrijfstijl en hoe het verteld wordt maken het een enorm boeiend boek en daarmee fantastische literatuur. Ik ben een fan van Roxane van Ieperen haar boeken, en dit boek bewijst dat dit ook zo zal blijven.

Meer recensies van jclarijs