Een beetje te pretentieus boek

jclarijs 19 juli 2023
Prachtige wereld waar ben je is een boek geschreven door de populaire schrijver Sally Rooney. Dit is het eerste boek dat ik van haar gelezen heb. Het verhaal is gebaseerd op het leven van 2 vriendinnen en de mannen met wie zij daten; Alice, Eileen, Felix en Simon.
Wat Rooney in dit boek sterk weet te weer te geven is hoe het leven van hedendaagse dertigers er ongeveer uit ziet en wat zich daarin afspeelt. Zorgen over de toekomst, carrières, klimaat en vooral liefde.
Rooney heeft in dit verhaal naar mijn idee te veel geprobeerd te stoppen, waardoor het boek een beetje te pretentieus overkomt en soms wat eentonig wordt. Hoofdstukken vol erotische scènes worden telkens afgewisseld met hoofdstukken waarin plots de zin van het leven nogmaals moet worden verklaard. De helft van het boek blijft daarmee wat oppervlakkig, terwijl de andere helft je een filosofisch konijnenhol in stuurt.
Gelukkig realiseerd het hoofdpersonage Eileen ook dat dat niet de weg is, door te stellen:
"... Het brengt me tot het inzicht dat ik mijn energie beter kan gebruiken om te leven en gelukkig te zijn dan om me zorgen te maken en te theoretiseren over de toestand van de wereld, waar niemand wat aan heeft".

Meer recensies van jclarijs