Het leven en lijden van Agnes

jclarijs 15 juli 2023
Dit verhaal beschrijft het leven van William Shakespeare en zijn vrouw Agnes. Een leven waarin zij van hun 3 kinderen 1 zoon verliezen: Hemnet. Het boek wordt geschreven vanuit het verhaal van de vrouw, Agnes.
Gedurende het boek speelt de schrijfster Maggie O'Farrell met wisselende perspectieven. Het verhaal krijgt vorm vanuit verschillende personen, dieren of dingen rondom Agnes. William is in het boek ook meer een lens op het leven van Agnes, dan een mede hoofdpersoon in het verhaal.
Dat het verhaal vooral gericht is op Agnes geeft veel beeld over een eigengereide vrouw in de patriarchale maatschappij van de 16e eeuw. Het verhaal is sterk en weet te beschrijven hoe liefde en rouw een gezin en de personen daarin kunnen maken en breken.
De wisselende perspectieven waren naar mijn smaak soms iets te ver gezocht, wat mij soms deed afdwalen van het verhaal. Daarnaast ging het verhaal zo over Agnes en haar leven en lijden, dat Agnes mogelijk een betere titel was voor het boek. Over haar zoon Hamnet of het ontstaan van het toneelstuk Hamlet vanuit de beroemde William Shakespeare worden maar korte passages of zelden iets genoemd.

Meer recensies van jclarijs