Een goed geschreven liefdestragedie

jclarijs 19 februari 2024
Aangezien dit boek zijn eerste uitgave had in 1956 in de VS, is dit zeker geen nieuw verhaal. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat een boek dat zo'n echt liefde tussen 2 mannen beschrijft in het Amerika van die tijd kon bestaan.

Ik heb besloten dit boek ooit te willen lezen, nadat het zo'n centrale rol speelde in 'Zwemmen in het donker' van Tomasz Jedrowski. En ik moet toegeven dat het een intrigerend verhaal is. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van David, een Amerikaan die in Parijs leeft. Zijn liefdesverhaal is een echte tragedie, die zich pagina na pagina steeds verder opent en je intrigeert. Doordat je vrij vroeg in het boek al hints over de toekomst ontvangt, weet je wat zich aan zal dragen. Maar hoe en waarom blijven spannen tot de laatste pagina's.

Het boek is enorm knap geschreven en zodoende ook een welverdiende klassieker. Uiteraard zijn naast zijn beschrijvingen over homoseksualiteit, niet alle teksten even vooruitstrevend voor de jaren '50. Een echt feministische blik op vrouwen is er vanuit het mannelijk perspectief van dit boek dan ook niet. (Maar dat had ik ook niet verwacht).

Meer recensies van jclarijs