De reis naar acceptatie van een chronische ziekte

jclarijs 30 juli 2023
Voordat ik aan dit boek begon, las ik Hamnet van Maggie O'farrell (https://www.hebban.nl/boek/hamnet-maggie-ofarrell). In dat boek staat een prachtige scene over een rijk der zieken, wat dit boek van Hanna Bervoets een al te mooi vervolg maakte op dit verhaal, en het was een echte hit!
In haar boek 'Welkom in het Rijk der Zieken' beschrijft Hanna Bervoets het verhaal van Clay. Clay is een man die aan een infectie met Q-koorts chronisch het Q-koorst vermoeidheidssyndroom overhoudt. Dit boek beschrijft op creatief literaire wijze het proces dat Clay doorloopt in zijn leven met een chronische aandoening. Een leven dat hij zowel leeft in het rijk der gezonden en het rijk der zieken. Clay moet leren accepteren dat hij een persoon is met beperkingen, maar hoe doe je dat in een wereld waarin er altijd opties zijn van bewezen medische behandelingen, cursussen en alternatieve therapieën? Hoe is het om je als 'zieke' te begeven in het rijk der gezonden? En, betekend acceptatie eigenlijk niet ook dat je de hoop opgeeft?
Het boek is vlot, pakkend en erg fijn om te lezen. Ik vindt het erg knap dat Hanna Bervoets een verhaal met deze thema's toch zo snel leesbaar heeft weten te houden.

Meer recensies van jclarijs