Verrassend plot dat je niet ziet aankomen

Jeanet 06 april 2021 Boekverkoper
De nachtegaal is het debuut van Johanna Mo en is het eerste boek in de Eilandmoorden-reeks met Hanna Duncker als hoofdpersonage.

Hanna duikt na 16 jaar weer op in de plaats waar ze is opgegroeid. Ze was er op 19 jarige leeftijd weggegaan, omdat haar vader was opgepakt voor moord. Hij had zijn tijd uitgezeten en is een jaar na zijn vrijlating overleden. Hanna gaat in het huis wonen en kan bij de recherche in Kalmar gaan werken. Op haar eerste werkdag wordt er een jongen dood aangetroffen, dit blijkt de zoon van haar vroegere hartsvriendin. Hanna krijgt dreigtelefoontjes van iemand die niet echt blij is met haar komst. Heeft ze er goed aangedaan om terug te komen?

Het boek begint meteen met De laatste dag en dit zorgt ervoor dat je ook meteen in het verhaal zit. Het verhaal speelt zich chronologisch af met af en toe een hoofdstuk over De laatste dag. Zo wordt de laatste dag van het slachtoffer langzaam in kaart gebracht. Het is erg fijn geschreven, duidelijk en vlot. De hoofdstukken zijn kort, waardoor je telkens nog een stukje wilt lezen en voor je het weet ben je vijf hoofdstukken verder. De sfeer en personages zijn goed neergezet. Er is telkens wel een stukje spanningsboog aanwezig. Natuurlijk over de dood van Joel, maar ook door de dreigementen aan Hanna.

Je merkt dat ze nieuw is in het team en een plek moet zien te vinden, ze wordt gekoppeld aan Erik, die haar de tijd geeft om te wennen, maar het af en toe ook moeilijk vind omdat ze zo weinig loslaat.

Een geweldig debuut met mooie omschrijvingen van de omgeving en waar de personages goed neergezet zijn. Er blijft nog iets knagen maar ik weet zeker dat daar in het tweede deel meer over gezegd gaat worden. Het plot is erg verrassend en had ik totaal niet zien aankomen.

Meer recensies van Jeanet